BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • CMOtalk
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Nieuwe Geld
    • Hoge Bomen
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • In de Diepte
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Ben van der Burg

Ben van der Burg

Newton is dood, nu de auto nog

16 december 2016 Delen

Of luister via BNR app Spotify Apple Podcasts


Newton is dood, nu de auto nog

Over de aflevering

Ieder weldenkend mens weet dat de toekomst van vervoer er zo uitziet. Je drukt op een knop. Een vervoersmiddel rijdt voor. Je wordt alleen of met een aantal anderen naar je bestemming gebracht. Aanvankelijk met een bestuurder, maar uiteindelijk zal het vervoersmiddel autonoom zijn weg vinden. Je rekent af per kilometer of je neemt een abonnement. Een enkeling zal zelf nog een auto bezitten of besturen, zoals nu een enkeling een vliegtuig bezit of een renpaard op stal heeft staan.

Zo’n toekomst maakt alle stakeholders gelukkigzalig . De mobiliteitskosten nemen drastisch af. Je bezit immers geen auto meer die 98% van de tijd stilstaat. De productiviteit gaat omhoog, want je hebt je handen en hoofd vrij tijdens het reizen. Daarnaast neemt de snelheid toe, omdat het wegennet effectiever gebruikt gaat worden en de veiligheid wordt verhoogd, omdat de menselijke factor afneemt.

Ik begrijp daarom niet dat weldenkende mensen niet naar zo’n toekomst toewerken. Een jaar geleden stopte UberPOP in Nederland. Het fenomeen dat je voor geld iedereen mee mag nemen. Ik sprak futuroloog Paul Ostendorf. Hij vertelde dat het toch apart is dat je in Nederland wel je familieleden, vrienden en vage kennissen mag vervoeren, maar betalende vreemden niet.

Uber heeft op dit moment de beste papieren om de mobiliteitstoekomst vorm te geven. Alleen lopen ze tegen bestaande wet- en regelgeving aan. Zo tartten ze deze week de autoriteiten in San Francisco door met een autonome taxi rond te gaan rijden. Volgens de wet moeten ze een vergunning hebben voor zelfsturende prototypes. Uber zegt echter dat dankzij de chauffeur, die nog in de auto zit, een vergunning niet nodig is. Waarom een kat-en-muisspel terwijl het mobiliteitseindspel allang helder is?

De weeffout zit hem vooral in ons vertrouwde actie reactiemechanisme. Uber komt met een innovatie: ze wil de stilstaande auto effectiever benutten. De regelgever steekt daar een stokje voor op basis van de huidige wet. Ons Newtoniaanse mechanisme werkt niet meer. Thomas Friedman schrijft in zijn nieuwe boek ‘Thanks you for being late,’ dat we met ons huidige brein de technologische versnelling niet meer kunnen bijhouden.

Je kunt vervolgens twee dingen doen. Op de rem trappen en proberen veranderingen tegen te houden. Volgens Friedman is dat hetzelfde als je peddel in het water steken als je met je kajak op een snelstromende rivier vaart. Je kunt je beter mee laten voeren met de stroom, terwijl je het bootje recht probeert te houden. Dan voert de stroom je naar plekken waar nog nooit iemand geweest is.


Ben van der BurgColumnOpiniePodcast
Deel de aflevering:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Macro met Sweder van Wijnbergen | Hoe later de ECB ingrijpt, hoe groter de klap

Dit bedrijf verkoopt zeewater aan Albert Heijn

Steeds meer orders voor supersnel vliegtuig

Ochtendnieuws | Trump-criticus verliest en het tekort aan kernfysicastudenten

Oekraïne-update woensdag, dag 175

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Impact Investor
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden