COLUMN | Megalomaan Schiphol II

Ben van der Burg16 nov 20183 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

MEER: Alle columns van Ben van der Burg

De jarenlange discussie over de uitbreiding van Schiphol vond ik om die reden vermoeiend. Iedereen weet dat je niet eeuwig kunt groeien zonder uit elkaar te ploffen. Je kunt dan maar beter de ideale grootte bepalen en voor groei alternatieven zoeken. Die discussie zat jaren vast.

Vorige week pleitte ik voor een stop op de groei van Schiphol. Ik stond daarin niet alleen, maar had niet verwacht, gezien de reacties, dat zoveel mensen genoeg hebben van de bijeffecten van onze luchthaven. En toen ging het ineens snel. Een dag later sprak Schiphol-directeur Dick Benschop zich op een bewonersbijeenkomst in de Haarlemmermeer voor het eerst positief uit over de mogelijkheid de luchthaven in zee uit te breiden. Quote: 'Wij staan ervoor open en vinden het een goed initiatief dat de minister de haalbaarheid daarvan onderzoekt.'

De snelheid kreeg maandag zijn vervolg. De bestuursvoorzitter van baggeraar Boskalis - het bedrijf achter het aanleggen van de Tweede Maasvlakte - Peter Berdowski, sprak op BNR. Technisch is een nieuw vliegveld in de Noordzee zeer goed uitvoerbaar. De bouw van de luchthaven vlak voor de kust bij IJmuiden zal vijf jaar duren en de investering zal rond de twee miljard euro bedragen. Quote: 'Ga je verder de zee in, dan moet je rekening houden met een verdubbeling van de prijs, richting 4 miljard euro.'

Berdowski hield de stroperigheid van de bestuurlijke besluitvorming buiten zijn aannames. Daar lijkt echter verbetering in te komen. D66-Kamerlid Jan Patternote omarmde twee banen op zee direct met de opmerking dat een deel van de bouwkosten konden worden terugverdiend met de verkoop van de bouwgrond op de huidige locatie van Schiphol. De kosten zijn ook afgevinkt.

Begin december praat de Tweede Kamer over de nieuwe plannen. Het onderzoek van het ministerie wordt in januari afgerond, waarna de knopen kunnen worden doorgehakt. Dus als we een beetje doorbijten hebben we over twee maanden een besluit en kunnen over vijf jaar twee ‘herriebanen’ op Schiphol weg. Best redelijk rap. Tenzij milieuclubs…. Nee, gaat niet gebeuren.

Bij no-brainers moet je niet te lang stilstaan.

BNR
BNR