Het Vaticaan wil hip zijn

Ben van der Burg8 feb 2019

Over de aflevering

Maar de autoriteiten vonden het minder geslaagd dat Ruslan in het huis van God Pokémon Go speelde. Hij kreeg een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie jaar. Zijn reactie: ik had de ultieme Pokémon willen vangen: Jezus Christus.

Dit slechte nieuwsberichtje was ik liever vergeten. Het Vaticaan bracht deze week echter de app ‘Follow JC Go’ uit. Niet om Ruslan tevreden te stellen, maar om jongeren te bereiken. Aangezien het Christendom vooral populair is onder ouderen, denken de marketeers van het Vaticaan dat ze mee moeten liften met het Pokémon Go-fenomeen.

In het spel vang je heiligen en Bijbelse figuren door vragen te beantwoorden. Speel even mee. Wie zei ooit de woorden: ‘mijn God, mijn God, waarom verlaat gij mij?’ Inderdaad, dat was Jezus Christus van Nazareth. Als we nu alle heiligen gevangen hebben, dan vormen we gezamenlijk een evangelisch team. Samen volgen we Jezus. Onderweg verzamelen we heilige voorwerpen, bidden voor de zieken en gaan bij iedere gelegenheid naar de kerk. Zo houden we ons voeding-, vocht- en bidniveau op peil.

Eén geluk. De app is alleen beschikbaar in Italië en Spanje.

Toch schijn ik te kortzichtig te zijn als ik zo’n initiatief afkeur. Ik ontmoette ooit Amber Case. Ze schreef het boek ‘Calm Technology'. We worden gek gemaakt door de overvloed aan impulsen. Laat technologie ook zorgen voor rust en contemplatie. Ik discussieerde met haar over de zin of onzin van een scheten-applicatie. Ik betoogde dat zo’n app nergens op slaat. Dat je bij het maken van een app een duidelijk doel moet hebben, anders kun je het beter niet maken.

BNR
BNR

Ze betoogde dat de scheten-app wel degelijk een belangrijke functie vervulde. Het liet een grote groep mensen kennismaken met een aanraakscherm, veel van deze mensen wisten voor de scheten-app niet hoe je het geluid op je telefoon uitzette. Ook leerde het dertienjarigen met het ontwikkelen van een applicatie ontwikkelen, waar meer ontwikkelaars uit voortvloeiden.

Goede punten. Het Christendom blijft de meest machtige en briljante marketing van de laatste tweeduizend jaar. Dus dat Christenen nu ‘Follow JC Go’ gaan spelen zal ongetwijfeld een doordachte strategie zijn om hipper te worden. Terwijl ik denk: wat een onzin.