BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Ben van der Burg

Versie 2019.16.3.2

  • BNR Webredactie
vrijdag 7 juni 2019, 7:28

Elon Musk voorspelde een maand geleden tijdens ‘autonomous day’ dat Tesla volgend jaar een miljoen auto’s op de weg heeft rijden met zelfrijdende hardware die zo betrouwbaar is dat je eigenlijk geen aandacht meer aan het rijden hoeft te besteden. Er verscheen een glimlach op mijn gezicht. Dat kun je niet serieus nemen.

Versie 2019.16.3.2

Neem alleen al de getallen. Tesla verkocht in zijn beste kwartaal ooit 90 duizend auto’s. Vorig kwartaal waren het er 60 duizend. De miljoen auto’s op de weg haalt hij echter nooit als de productie niet exponentieel gaat groeien.

De tweede reden van mijn glimlach betreft de zelfrijdende functie, autopilot genaamd. Ik heb Elon duizenden euro’s betaald om het iedere dag voor hem uit te mogen testen. Elon analyseert mijn rijgedrag en stuurt regelmatig updates naar mijn auto. Kon mijn auto bepaalde bochten nog niet zelf nemen; na een update heeft mijn auto bij dezelfde bocht mijn hulp niet meer nodig. Andersom komt ook voor: bochten die mijn auto voor eigen rekening nam, vereisen na een update een ingreep. Ik heb daar weinig moeite mee. Het leren van de software vind ik boeiender dan het resultaat.

Zelfs als Elon er een potje van maakt, zoals hij op dit moment doet. Hij stuurde de afgelopen twee weken drie dramatisch slechte software updates. Van de 2019.16.2 naar de 16.3.1 naar de huidige 16.3.2. Drie keer stapte ik vol verwachting in mijn auto om de verbeterde autopilot te testen. Tevergeefs want de huidige versie is een ramp.

16.3 heeft de functienavigatie op autopilot, NoA voor de liefhebbers. Als een auto voor je langzamer rijdt, dan adviseert mijn Tesla in te halen. Je hoeft dan alleen je richtingaanwijzer aan te tikken en de inhaalmanoeuvre wordt dankbaar ingezet.Ook neemt deze versie zelf een afslag. Dat is handig omdat ik dankzij de autopilot vaak afritten mis. Alleen werkt het niet. Ik moet te vaak van rijbaan wisselen en vervolgens durft hij zich niet tussen twee auto’s te wurmen. Ik gebruik NoA dus niet meer en wacht ongeduldig op een volgende update.

De Tesla forums staan vol met klachten over de verslechterde autopilot. Mensen verwachten bij iedere update graduele verbeteringen. Terwijl dat helemaal niet kan. Je moet mensen en kunstmatige intelligentie vele trainingsimpulsen geven om vervolgens te kunnen supercompenseren. Wat overigens niet betekent dat ik verwacht dat de 16.3.2 impuls ervoor zorgt dat we volgend jaar volledig zelfrijdende auto’s hebben. Daarvoor hebben zijn nog vele updates nodig. Ik blijf en dat valt soms niet mee en is wellicht volledig onterecht: optimistisch.

| Dossier

Alle columns van Ben van der Burg? Je vindt ze hier!

Ben van der Burg
Ben van der Burg

Ben van der Burg

Follow on twitter

Elke donderdagochtend op BNR, en altijd on demand.

IT-ondernemer en oud-topschaatser Ben van der Burg richt zijn kritische blik op de toekomst en verrast met prikkelende observaties

BNR app iTunes Spotify RSS
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Opinie | De ayahuasca-heksenketel

Opinie | No-brainers

Opinie | 'Geen woorden maar daden'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Amerikaanse economie in een opgeladen scootmobiel

Het dalend been van Van Dissel

Marc Estourgie (Holland & Barrett) over vitamines en supplementen in coronatijd

De grote uitdagingen voor de Europese auto-industrie

Het dalend been van Van Dissel

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play