Tanende Tesla Taxi's

Ben van der Burg22 nov 20193 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

De bandenspanningsensor breekt af. Bij het sturen en remmen klinken klikkende geluiden. De vering kraakt, de rijwind is luid, in de achteruitrijlamp zit vocht. Binnen een jaar ontstaan serieuzere gebreken. Remmen die het niet doen, remmen die verroesten, een motor die uitvalt op de snelweg, oplaadproblemen, een deur die openvliegt in de bocht.’

Narigheid ten top.

Bourgrina, een taxichauffeur gaat in drie jaar 33 keer terug naar de garage met zijn Tesla. Aan de kosteloze reparatie en het vervangende vervoer heeft hij niets, want hij mag niet zijn vak uitoefenen in een vervangende auto. De slechte kwaliteit van de Tesla taxi’s gaat overigens nog veel verder. Wat denken jullie van de degeneratie van de accu. Uit de grafieken die ik zie, blijkt het mee te vallen. De taxichauffeurs zien het bereik echter teruglopen met zeker 100 km. Laden kost tijd, dus geld. En ik heb het niet eens over het verlopen van de garantie.

Vier chauffeurs hebben een rechtszaak aangespannen tegen Tesla. Koude douches, decepties, frustraties.

Ik heb moeite met dit soort sentimenten omdat je weet, als je een nieuw ontwikkelde auto koopt, dat de kans groot is dat je gebreken krijgt. Je rijdt in een bèta auto. Je bent onderdeel van een experiment. Je draagt je steentje bij aan de reductie van de CO2-uitstoot. Dat doet soms zeer. Wil je geen kinderziektes met je auto, dan pak je de lijst erbij van de meest betrouwbare auto’s en dan koop je volgens de Consumentenbond een Toyota Verso-S, een Yaris of een Mazda 2, dan heb je de minste kans op gezeur.

Of je moet geluk hebben. Nadat mijn nieuwe Tesla na één dag stil stond, ben ik inmiddels 2,5 jaar en 130.000 kilometer verder en heb ik buiten het wisselen van banden en een botsing, geen gebreken gehad. Tot vorige week. Mijn achteruitrijcamera is stuk. Via de app kun je een afspraak maken. De Tesla service auto komt vervolgens bij je thuis, werk of anderzijds. Op de BNR’s thuiswerkdag zou hij langskomen. ’s Morgens kreeg ik een telefoontje van een Tesla monteur: ‘Kunnen we een andere afspraak maken, want ik kan niet komen, mijn auto moet naar de garage.’

| Columns: Ben van der Burg