BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Ben van der Burg

Ubers oordeel

  • BNR Webredactie
vrijdag 29 november 2019, 7:15 Update: vrijdag 29 november 2019, 9:25

Ik belandde in een debat over de zin en onzin van beoordelingen. Aanleiding was de inmiddels drie jaar oude Black Mirror aflevering Nosedive. Om het geheugen op de frissen. In Nosedive geven mensen elkaar punten voor geaccepteerd gedrag. Bestel je een kop koffie, een sociale interactie in een lift, een taxiritje, je beoordeelt elkaar met een cijfer. De hoofdpersoon Lacie zit op 4.2. Ze wil een 4.5 worden, want dan mag ze in een bijzondere woonwijk wonen met korting.

Ubers oordeel

Dat gaat mis. Ze morst koffie over iemand heen, ze verliest haar geduld op een vliegveld, ze belandt puntenloos in de gevangenis. Moraal van het verhaal. Als je denkt dat de wereld uiteindelijk draait om een cijfer, dan verlies je de menselijkheid uit het oog. Voor sommigen de hemel; voor anderen de hel.

We herkennen het puntensysteem met onze likies, hartjes en sterretjes. De druk voor mensen om zo veel mogelijk likies te verkrijgen op bijvoorbeeld Instagram schijnt serieuze psychologische consequenties te hebben. Iedere post die onder je gemiddelde scoort, voelt als een mislukking en je mag niet mislukken. Je moet punten scoren.

Tot voor kort moesten vooral leveranciers in het westen punten scoren. In het debat gaf een nichtje van een restauranteigenaar toe hoe ze bij had gedragen de rating van haar ooms restaurant te boosten door verschillende goede recensies achter te laten. Achter het beoordelen van winkels, hotels, restaurants, tripjes zit inmiddels een industrie die iedere leverancier op alle mogelijke manieren probeert te beïnvloeden. Want stel je voor dat je als restauranteigenaar menselijke trekjes vertoont en een keer buiten de kaart een gerecht bereidt, wat een klant niet verwacht en je daardoor minder wordt beoordeeld.

Ons democratische open westen gaat China met zijn puntensysteem achterna. Bij bijvoorbeeld Airbnb en Uber worden gebruikers al beoordeeld. Afgelopen week besloot Uber een stap verder te gaan. Mensen die zich meerdere keren misdragen in een Uber-taxi wordt de toegang tot de app ontzegd. Ik citeer chef van Uber Benelux in de Telegraaf: ‘Soms stapt een groep jonge mensen een Uber in met allemaal zakken van de McDonalds. Dat is voor een chauffeur heel hinderlijk.’ De tijd dat je iemand aanspreekt op zijn gedrag, is voorbij. Nu krijg je een waarschuwing en vervolgens word je verbannen. Zoals ondermaatse chauffeurs ook verbannen kunnen worden als ze te laag scoren.

We kunnen met afschuw kijken naar Nosedive en bedenken: dat nooit. We willen geen cijfer zijn. We hebben echter niets te willen. Langzaam doch gestaag veranderen we in Lacie. Smachtend naar een goede beoordeling om mee te mogen blijven doen.

| Columns

Ben van der Burg

Ben van der Burg
Ben van der Burg

Ben van der Burg

Follow on twitter

Elke donderdagochtend op BNR, en altijd on demand.

IT-ondernemer en oud-topschaatser Ben van der Burg richt zijn kritische blik op de toekomst en verrast met prikkelende observaties

BNR app iTunes Spotify RSS
Uber
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De roze bril van het IMF

BREEKT | Nederland moet nu buiten Europa om zelf massaal vaccins gaan inkopen, koste wat het kost

Biden moet schijnheilige big tech-bedrijven flink aanpakken

S4E165: Veiligheid buiten kijf, Nederland staat op plaats 5!

Wilders 'zet het leger in' voor zijn campagne

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play