BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Ben van der Burg

Ben van der Burg

Opinie | ‘The Great Nap’

8 mei 2020 02 min Delen
Speel de aflevering af

Of luister via BNR app Spotify Apple Podcasts


Over de aflevering

We introduceren ‘The Great Nap.’ Ik hoorde term voor het eerst van podcaster Eric Weinstein. Hij verwijst daarmee naar de periode van welvaart en relatieve rust van de Tweede Wereldoorlog tot nu. ‘The Great Nap’ was een historisch afwijking. Vooral West-Europeanen en Amerikanen leidden een leven dat grotendeels vrij was van tirannie, ziekte of wijdverbreid lijden.

De groeicijfers rezen de pan uit. We konden alles bereiken wat we wilden. We werden ouder, gezonder en slimmer dan ooit. We overtuigden onszelf dat we onaantastbaar waren en dat de dagen van wijdverbreid, gedeeld lijden tot het verleden behoorden.

Het gevolg van ‘The Great Nap’ was dat we niet daadwerkelijk aan baanbrekende veranderingen hebben gewerkt. De beroemde uitspraak dat ze ons vliegende auto’s beloofden en we kregen de 140 tekens, blijft een aardige constatering. Net zoals de niet toegenomen reistijd de laatste 50 jaar tussen Amsterdam naar New York. Ook lukte het niet een duurzame oplossing voor ons energieverbruik te verzinnen. Een circulaire samenleving, was te hoog gegrepen. We deden te weinig om virussen te bestrijden. We leefden immers in de illusie van onkwetsbaarheid.

Covid-19 zorgt voor de wereldwijde collectieve wake-up call. Je verwacht dat we in deze wakkere toestand fundamentele veranderingen zien ontstaan. Dat valt vies tegen.

Ik hoorde onlangs Frans van Houten over Philips. ‘Philips zag een flinke impact in Azië in het eerste kwartaal, […] waardoor we 2 procent minder omzet haalden in vergelijking met vorig jaar. De impact van corona is ongeveer 5 procent.’ En zo ging het nog even door over de cijfertjes. De aandeelhouders willen immers getallen. Het ging weinig over de unieke positie die Philips in kan nemen in het huidige gezondheidsvraagstuk.

Het debat over KLM past ook in het rijtje. Als je wakker bent, spreekt het voor zich dat je voorwaarden stelt voor de steun die de luchtvaartmaatschappij nodig heeft om te overleven. In de Tweede Kamer werden bemoedigende voorstellen gedaan. Uit de NRC: ‘voer [de] voorgenomen belasting voor luchtvaartmaatschappijen [nu] in, en voeg daar meteen een btw-heffing op kerosine aan toe. Vervang korte vluchten binnen Europa door treinreizen. Vergroot de greep van Nederland op KLM.’ De VVD blijft tukken door te stellen dat een politieke wensenlijst de concurrentiepositie van KLM verzwakt. De KLM heeft zonder steun van ons belastinggeld allang geen bestaansrecht meer.

We blijven graag in het paradigma van ‘The Big Nap’ hangen, terwijl we juist moeten ontwaken in de realiteit dat groeicijfers bijzaak zijn of dat 60 vluchten Amsterdam-Londen per dag kolderiek is. Doezel niet langer weg!


Deel de aflevering:

Aanbevolen podcasts

Opinie | De klucht rondom Sanderink en Centric

Opinie | Ontsnappen uit je hersenpan

Opinie | Niet zeuren

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update maandag, dag 89

Honden en grote gezinnen beter voor de darmen

Geen regels voor juicekanelen nodig

Wat heb je aan een vastgoednetwerk?

Sjaak Wijma (Zorginstituut Nederland) over de grenzen van de zorg

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden