Europese auto-alliantie om Chinezen tegenwicht te bieden
Een grote Europese alliantie voor de auto-industrie en batterij-producenten moet tegenwicht bieden aan het batterijgeweld uit met name China en de Verenigde Staten. Maar als de plannen niet snel in de praktijk worden gebracht, dreigt Europa voorlopig hopeloos achterop te raken. De Europese Commissie wil wel, maar de noodzakelijke samenwerking komt maar moeizaam van de grond.
Nu Europa op het gebied van batterijen voor elektrische auto's op een enorme achterstand dreigt te raken ten opzichte van China en de VS, ontstaat behoefte aan een Airbus-achtige alliantie. Het zijn vrijwel allemaal Aziatische bedrijven die de klok slaan, op het gebied van batterij-technologie - denk alleen al aan Panasonic en Samsung. LG en het Chinese Contemporary Amperex Technology zien het enorme potentieel in Europa en vestigen zich hier ook, terwijl Europa zelf passief toekijkt. Voor de Europese Commissie het signaal om het heft in handen te nemen via een Airbus-achtige alliantie.
Maar het schiet allemaal niet echt op, zegt Europa-verslaggever Laurens Groeneveld. De gesprekken met private partijen zijn inmiddels in volle gang en links en rechts worden Europese potjes omgedraaid om de financiering rond te krijgen. En de tijd dringt, want Tesla begint nu al met de levering van de grote stroom van batterijen, terwijl ook een aantal enorme fabrieken in China massa's batterijen richting Europa stuurt. 'Je moet je wel bedenken dat die fabrieken zo'n 2 miljard euro kunnen kosten, dus tegen de tijd dat dat hele proces in werking treedt, ben je eigenlijk al te laat.'

Blik op Europa
In Blik op Europa geeft Europaverslaggever Jesse Pinster duiding en analyses over nieuws uit Europa.