
BNR Slimme Koppen
Klimaat, gezond leven, online wereld en de leefbaarheid in de stad. In het programma BNR Slimme Koppen gaat Diana Matroos op zoek naar innovatieve oplossingen voor deze belangrijke thema’s.
Klimaat, gezond leven, online wereld en de leefbaarheid in de stad. In het programma BNR Slimme Koppen gaat Diana Matroos op zoek naar innovatieve oplossingen voor deze belangrijke thema’s.
De enorme hoeveelheid aan misinformatie en desinformatie die vandaag de dag wordt verspreid via sociale media en andere platformen heeft ervoor gezorgd dat veel mensen sceptisch zijn geworden als het aankomt op nieuws. Sterker nog: veel mensen verliezen zelfs hun vertrouwen in nieuwsorganisaties en kwaliteitsjournalistiek.
Het nieuwe kabinet moet straks een oplossing bedenken voor het woningtekort van ruim 300.000 woningen. Mede daardoor werd er eerder dit jaar een actieplan gelanceerd om 1 miljoen betaalbare woningen in 10 jaar tijd te bouwen. Dit zijn ambitieuze bouwplannen: er moet dus meer gebouwd worden maar die bouw mag weer niet schadelijk zijn voor het milieu. Een moeilijkheid hierbij is dat bouwen met bijvoorbeeld beton nu nog zorgt voor een hoge CO2 uitstoot. De uitdaging luidt dan ook: welke sociale innovaties zorgen voor een duurzame transitie van de bouwwereld?
In de tweede aflevering van het tweede seizoen van Slimme Koppen gaan we het met de uitdager van deze week, Paul den Uijl operationeel directeur van Tempo-Team, hebben over werk en dan specifiek over werkplezier. Werkplezier is van essentieel belang voor meer productiviteit, hogere klanttevredenheid en minder verloop en verzuim. Maar hoe veranker je werkplezier wanneer we steeds minder vaak in vaste teams op een vaste werkplek werkzaam zijn? En hoe bestendig je werkplezier in een toekomst die iedere dag digitaler wordt?
Ons leven staat bol van de Zoom-meetings, mails en ook in ons privéleven gebruiken we Whatsapp, datingapps en sinds kort ook Clubhouse. We staan dus letterlijk veel meer in contact met elkaar. Maar dan vaak wel alleen via tekst, beeld of geluid. Maar hoe maak je het contact via sociale netwerken socialer? Dit bespreken we in de eerste aflevering van het tweede seizoen van Slimme Koppen.
Martijn Smit van T-Mobile is verantwoordelijk voor het aannemen van nieuw talent voor dit snelgroeiende bedrijf. Hoe kan hij dit zoekproces inclusiever maken?
'We krijgen een enorme polarisatie in de samenleving, als we niets doen tegen kansenongelijkheid, stelt Jet Bussemaker, voorzitter van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving en oud-minister van Onderwijs. 'Kijk naar Amerika waar dat uiteindelijk uit kan komen.'
Het online bestellen groeit explosief. We hebben het allemaal ontdekt in deze corona-tijd en dat zal blijven. Hoe gaan we dat organiseren, als we straks allemaal niet meer thuis zijn?
Roland van der Vorst is wereldwijd verantwoordelijk voor innovatie bij de Rabobank. Op verschillende manieren werkt hij aan het efficiënter maken van de voedselketen.
Hoe de zorg nu georganiseerd is, is onhoudbaar. Wat als we de supermarkt aan het zorglandschap toevoegen? vraagt Lucien Engelen, expert op het gebied van zorginnovaties, zich af.
"Orkaan Katrina in New Orleans heeft mijn leven veranderd," vertelt Piet Dircke. Hij is dé man binnen Arcadis over waterbeheer en de wereldwijde trekker van het Nederlandse waterprogramma. "De afgelopen 15 jaar ben ik bijna met niks anders bezig geweest."
We moeten naar een holistische kijk op gezondheid, stelt Sabine Pinedo, internist en zorgondernemer. "Gezond leven is niet alleen niet roken en veel bewegen, maar ook een gezonde leefomgeving. Een omgeving waarin het water, de grond en de lucht, die we inademen gezond is."
'Het grootste probleem met het internet is dat alles privé is. En dat moet veranderen. Tijd voor spelregels', stelt Damian Bradfield, mede-oprichter van WeTransfer.
'Vandaag de dag hebben we ontzettend veel woonwijken die te monofunctioneel zijn", stelt architect Ben van Berkel van UNStudio. 'Waar mensen niet genoeg naar een café of restaurant kunnen gaan, of een andere plek waar ze elkaar kunnen ontmoeten.'
'Je moet managen op output in plaats van aanwezigheid', vertelt VodafoneZiggo-directeur Jeroen Hoencamp. Het van 9 tot 5 uur op kantoor werken, zit sinds de industriële revolutie in ons systeem, maar deze tijd vraagt om een andere aanpak.
Het klimaat, gezond leven en de leefbaarheid in de stad. In BNR Slimme Koppen gaan we op zoek naar slimme oplossingen voor uitdagende problemen. Want juist nu de hele wereld op zijn kop staat moeten we er alles aan doen om Nederland sterker en innovatiever te maken.