'Rol maatschappelijke verantwoording multinationals totaal veranderd door social media'
Speel de aflevering afOver de aflevering
Multinationals zijn wel degelijk doordrongen van hun verantwoordelijkheden ten opzichte van de samenleving. Van de bedrijven wordt door de toegenomen invloed van social media verwacht dat ze dat beter communiceren, zegt Jeroen van der Veer, president-commissaris bij Philips en Boskalis en voormalig Shell-ceo, in BNR Boekestijn en De Wijk. De bereidheid tot meer transparantie is er, maar daar moet wel een betrouwbaarder wet- en regelgeving tegenover staan, met name op het gebied van belastingen.
In het pre-socialmedia-tijdperk waren multinationals vaak geneigd om te verwijzen naar organisaties als VNO-NCW om hun beleid op het gebied van energie, belastingen én werkgelegenheid uit te leggen. Steeds meer wordt van de bedrijven verwacht dat ze zélf uitleggen dat hun horizon verder reikt dan alleen maar kortetermijnwinsten, zegt Van der Veer. 'De multinationals begrijpen wel degelijk dat ze onderdeel zijn van de maatschappij en dat dat ook verplichtingen schept.'
Voor het hele gesprek met Jeroen van der Veer
Klik hier
Dat vergt wél een betrouwbaarder overheid op het gebied van energiebeleid, werkgelegenheid en vooral belastingen. 'Bedrijven hebben er echt heel veel moeite mee als dat alsmaar verandert; je wilt eigenlijk dat er over tientallen jaren hooguit af en toe iets verandert in de belastingwetgeving, maar dan wel langzaam en in goed overleg.'