Corona: we moeten veel sneller leren

Briljante Mislukkingen11 aug '20 14:286 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Elke week kijken we naar mislukkingen en wat we daarvan kunnen leren. Dat doen we met Paul Iske, CFO - Chief Failure Officer - van het instituut voor Briljante Mislukkingen. Deze week: het fiasco met het cruiseschip Roald Amunsen van de Noorse maatschappij Hurtigruten.

De cruise-industrie werd totaal lamgeslagen door de coronacrisis. Hurtigruten - de trots van Noorwegen - besloot de draad weer op te pakken met een cruise naar Spitsbergen. Net voordat ze vertrokken, werd bekend dat er nieuwe quarantaineregels zouden gelden. Die zouden er onder andere voor moeten zorgen dat 'verdachte' mensen niet aan boord konden komen.

Geen controle

En wat bleek? Juist die allereerste tocht met Hurtigruten leverde coronaproblemen op. Filipijnse werknemers die besmettingen mee aan boord genomen hebben, hadden in quarantaine gemoeten, maar dat is niet gebeurd. In plaats daarvan gingen ze in quarantaine op de boot. Mensen die ziek werden mochten zomaar, zonder dat ze gecontroleerd werden, van boord. Dat werd een enorm schandaal, juist in Noorwegen, dat heel streng was ten aanzien van corona. Het gevolg was dat alles weer stil kwam te liggen, met een miljoenenstrop tot gevolg. De CEO van Hurtigruten bood excuses aan en trad af.

Grote druk

Vaak blijken dit soort fouten het gevolg van persoonlijk falen. Daarbij kun je denken aan tunnelvisie, gebrek aan communicatie, solistisch optreden, maar ook druk, zowel groepsdruk als commerciële druk. Het is van groot belang om na te gaan welke factoren in de Hurtigruten-zaak een rol gespeeld hebben en hoe deze in de toekomst uit de cultuur kunnen worden gebannen.

Conclusie

De les die we hieruit kunnen leren: allereerst blijkt nogmaals dat de besmettelijkheid van Covid-19 wordt onderschat. Verder zien we dat er nog steeds niet genoeg bekend is over het virus en hoe het zich verspreidt. 'We moeten alle kennis gaan hergebruiken en veel sneller leren.'

Iske geeft deze mislukking - die hij overigens niet zo briljant noemt - een 3,5. En wat hem betreft komt er geen tweede kans tot aangetoond kan worden dat de cultuur bij Hurtigruten daadwerkelijk veranderd is.

Een vertegenwoordiger van Hurtigruten in Nederland betreurt de gang van zaken bij de betreffende cruise. Hij wijst er wel op dat de expeditiereizen van Hurtigruten met Filipijnse werknemers slechts een klein deel uitmaken van alle reizen van Hurtigruten. Volgens hem zijn de reizen met Hurtigruten langs de Noorse kust nooit getroffen door een Covid-19-besmetting.

Over Briljante Mislukkingen

Met Chief Failure Officer Paul Iske bespreken we om de week een spraakmakende mislukking en wat we daarvan kunnen leren. Luister live dinsdagmiddag om 13:15 in Zakendoen, of wanneer je wilt via bnr.nl/podcast/briljantemislukkingen/, Apple Podcast of Spotify.