Een grijs gebied: goed fatsoen

Briljante Mislukkingen22 sep '20 14:247 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Veel voetbalclubs hebben het moeilijk door de coronacrisis en dan is elke cent natuurlijk hartstikke welkom, zegt Iske. Zeker voor een provincieclub als FC Emmen. De club zou een half miljoen per jaar krijgen van EasyToys, een bedrijf dat handelt in seksspeeltjes. Die naam zou ook op de shirts staan.

KNVB

Iedereen blij, behalve de KNVB. De bond keurt de sponsoring af op basis van de business waarin EasyToys actief is. In artikel 3 van het KNVB-sponsorreglement staat dat een sponsor niet in strijd mag zijn met de goede smaak of het fatsoen. De bond vindt het ongepast dat jongere fans geconfronteerd worden met een reclame-uiting die in verband wordt gebracht met de seksindustrie. Dat leidde tot onbegrip, tot in de Tweede Kamer. D66 vroeg de minister voor Medische Zorg of de KNVB dat zomaar kan verbieden. Anderen wijzen erop dat reclame voor biermerken of gokken wel wordt getolereerd.

Tweede kans

Intussen lacht EasyToys zich volgens Iske helemaal slap. Het bezoek aan hun site is de laatste tijd meer dan verdubbeld. EasyToys is nog meer een merknaam geworden. Zo werd een eigen doelpunt van FC Emmen onlangs al een 'easy goal' genoemd. De sponsoring is tot op heden dus niet gelukt, maar je zou het dus wel een briljante mislukking kunnen noemen. Het enige dat je je kunt afvragen is of er wel genoeg onderzoek is gedaan naar het draagvlak buiten de eigen kennissenkring. Iske vindt dat de poging een tweede kans moet krijgen. En het lijkt erop dat dat gebeurt, want de KNVB en EasyToys zitten opnieuw om de tafel.

Luister ook | Het basisinkomen - een oprecht briljante mislukking