E49 | Marijke Smallegange (Rijksmuseum) over de impact van storytelling.

CMOtalk26 sep '19 02:0031 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Het Rijksmuseum in Amsterdam bevat niet alleen heel veel kunst, maar ook een schat aan verhalen. Over ieder kunstwerk en elke schilder is een uniek verhaal te vertellen. Welke keuzes maak je dan in je contentstrategie? Marijke Smallegange legt die strategie uit, deelt met ons de pareltjes en geeft inzicht in de impact van storytelling.
De podcast van minuut tot minuut
[00:32] Wie is Marijke Smallegange? Leer de gast van deze CMOtalk kennen vanaf 00:32
[02:27] Waarom is dit jaar een bijzonder jaar bij Rijksmuseum? Luister vanaf: 02:27
[03:03] Rijksmuseum doet veel met storytelling, wat levert het vertellen van verhalen over historische schilders hen op? Je hoort het op 03:03
[04:11] Hoe ontstaan de initiatieven die samen met bijvoorbeeld NTR en ING ontwikkeld worden? Luister vanaf 04:11
[04:38] ING bootste met AI de stem van Rembrandt na op basis van zijn gezichtskenmerken. Luister vanaf 03:38.
[05:22] Wat is de rol van conservatoren in storytelling? Start op: 05:22
[06:15] Wat verstaat Marijke onder storytelling? Luister vanaf 06:15
[06:44] Rijksmuseum vertelt haar verhalen in allerlei vormen en maten. Hoor hoe storytelling er bij het Rijks uitziet vanaf 06:44
[07:16] Rijksmuseum experimenteerde met een nieuw format via Instagram Live ism bekende Nederlanders: Sleutel van het Rijks. Hoor alles over dit format en wat het oplevert vanaf 07:16.
[08:42] Wat levert het format Sleutel van het Rijks op? Luister vanaf 08:42
[09:55] Met welk doel zet Rijksmuseum Instagram in? Begin op: 09:55
[11:38] Gaat het bij storytelling gaat het om gewoon doen of helemaal gepolijst afmaken? Je hoort het vanaf 11:38
[12:16] Wat dragen de inspanningen op storytelling bij aan de bezoekersaantallen? Start de podcast op 12:16
[14:13] De eerste stelling voor Marijke: kleine marketingbudgetten vragen om storytelling. Je hoort haar reactie op 14:13
[14:53] Een tip voor marketeers die willen starten met storytelling: waar moet je beginnen? Begin op 14:53
[15:52] Wat vindt Marijke van zo’n post van influencer Queen of Jetlags waar veel ophef over ontstond? Start in op 15:52
[16:46] De vraag van Marene van Mastercard: is het nog wel van deze tijd om alleen overdag open te zijn? Hoor het antwoord van Marijke vanaf 16:46
[17:58] Er gebeurt nog veel meer in het museum dan tentoonstellingen. Luister vanaf 17:58
[19:01] Een tweede stelling: het gebruik van de smartphone staat haaks op kunstbeleving. Je hoort de reactie van Marijke vanaf 19:01
[19:53] Marijke was betrokken bij de introductie van Rijksstudio. Hoor er alles over vanaf 19:53
[21:08] De dilemma’s: gaat marijke voor merkbeleving of bezoekersaantallen? Luister vanaf 21:08
[22:01] Hoe zorgt Rijksmuseum voor een zo optimaal mogelijke bezoekerservaring? Begin bij 22:01
[23:42] Volgende maand is Patrick Hurenkamp van Bloomon te gast. Wat wil Marijke van hem weten? Je hoort het vanaf 23:42
[24:14] Marijke werkt voor de 3e keer in haar carrière bij Rijksmuseum. Hoe dat zo is gekomen, hoor je vanaf 24:14
[26:20] Wat is de belangrijkste uitdaging van Marijke bij Rijksmuseum? Luister vanaf 26:20
[26:58] Iedere CMO heeft een eigen leiderschapsstijl, wat is die van Marijke? Je hoort er meer over vanaf 26:58
[27:25] Welk kunstwerk moet je gezien hebben als je het Rijksmuseum bezoekt? Luister naar het antwoord van Marene vanaf 27:25
[28:46] Tot slot: wat is de belangrijkste learning van Marijke als het om storytelling gaat? Luister vanaf 28:46