Opinie | Tweedehands auto’s als indicator
Een mooie nieuwe auto schijnt veel te doen voor de ego van een man. Persoonlijk heb ik daar niet zo’n last van. Ik heb nog nooit een nieuwe auto gekocht. Ik koop liever een tweedehandsje. Waarschijnlijk is de analist in mij nooit ver weg. Als je een klinische afweging maakt tussen kosten en opbrengst kom je al snel bij een tweedehands auto terecht.
Steeds meer Amerikanen denken er blijkbaar ook zo over. Er is een enorme vraag naar tweedehands auto’s waardoor ze flink duurder zijn geworden. Vlak voor de uitbraak van het virus kostte een gemiddelde tweedehands auto in de ruim twintig duizend dollar. Intussen is die prijs met maar liefst negen procent gestegen. Een gemiddelde SUV of pick-up truck is in een jaar tijd zelfs 15 procent in prijs gestegen. Inflatie is een teken van economische vraag. Meer vraag leidt tot hogere prijzen. Dat klinkt goed. Is dit een eerste zwaluw dat de economische zomer in aantocht is? Ik denk het niet.
Kwestie van vraag en aanbod
Deze prijsstijging komt inderdaad door een groter verschil van vraag en aanbod. Maar er zijn voor zowel de stijgende vraag als voor het dalende aanbod een aantal specifieke redenen. In het voorjaar hebben diverse autofabrieken door de Corona lockdown een tijdje stil gelegen. Daardoor is er nu een beperkt aanbod van nieuwe auto’s. En als je dan geen nieuwe auto kan kopen, dan koop je een tweedehands. Tegelijkertijd nam de vraag naar auto’s toe, omdat veel Amerikanen het openbaar vervoer, voor zover dat er is in de US, willen mijden.
Inflatie
Ik vond die prijsstijging een leuk economisch nieuwtje. Maar wat schetst mijn verbazing toen ik een gesprek had met de economen van zakenbank UBS. Zij zien het als een van de redenen waarom de inflatie nog zo hoog is. Dat is opmerkelijk want tweedehands auto’s zijn goed voor een bescheiden 2,5 procent van het totale Amerikaanse inflatie mandje. Maar die enorme prijsstijging zorgt volgens UBS voor een 0,38 basispunten effect op de Amerikaanse inflatie. En die is slechts 1,3 procent. Let wel dat prijseffect is tijdelijk en zal waarschijnlijk snel weer wegebben.
Ook in Turkije zien we stijgende tweedehands autoprijzen. Maar daar werkt het andersom. De Turkse vraag naar tweedehands auto’s is zo hoog omdat Turken er een prima middel inzien om zich te beschermen tegen de hoge inflatie. Een auto wordt weliswaar minder waard, maar de Turkse lira daalt nog veel harder. Maar liefst 28 procent dit jaar. Mocht u naar buiten kijken en denken misschien is mijn tweedehandsje ook nog wel in waarde gestegen. Dan moet ik u teleurstellen. In Nederland is er vreemd genoeg vrijwel geen enkele prijsstijging te zien. Misschien een schrale troost dat u dus ook niet tegen hoge inflatie cijfers zit aan te kijken.
Over de column van Corné van Zeijl
Corné van Zeijl is analist en strateeg bij vermogensbeheerder Actiam en belegt ook privé. Reageer via: corne.vanzeijl@actiam.nl. Deze column kun je ook iedere vrijdag lezen in het FD.

Column Corné van Zeijl
Iedere week een blik op de financiële markten met Corné van Zeijl. Ook te lezen in het Financieele Dagblad.