Opinie | MAMAA, de koersen krimpen

Column Corné van Zeijl4 nov 20224 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Een van de grote zorgen voor het cijferseizoen lag bij de grote technologiebedrijven. Een paar jaar geleden noemden we dit de ‘FAANG-aandelen. De N staat voor Netflix maar die werd al snel ingeruild voor Microsoft, omdat die qua grootte en activiteiten er meer bij paste. Er kwamen ook nog een aantal naamsveranderingen van Google in Alphabet en Facebook in Meta. Dus FAANG  is op een gegeven moment omgetoverd in MAMAA, Microsoft, Alphabet, Meta, Apple en Amazon.

De zorgen over de cijfers bleken terecht. De MAMAA bedrijven werden keihard afgestraft vanwege de cijfers en de vooruitzichten. Alleen bij Apple waren ze beter. We zagen een aantal rode lijnen binnen deze resultaten. Als eerste de sterke Amerikaanse dollar. Omdat ze zo internationaal zijn, zijn ze daar erg gevoelig voor. Alle winst gemaakt in het buitenland, is in US-dollars omgerekend een stuk minder waard. En natuurlijk zijn ook deze bedrijven niet ongevoelig voor de economie. We kunnen best wel een jaartje langer met onze iPhone doen en bestellen even niets bij Amazon. Ook hoeft er even wat minder geadverteerd te worden bij Google en Meta. Meta heeft nog wat extra problemen. Het bedrijf wordt midscheeps geraakt door de populariteit van TikTok, terwijl het tegelijkertijd enorme bedragen investeert in de Metaverse. Daarom is er dit jaar al bijna driekwart van de koers af.

De vooruitzichten worden ook gedempt door de invoering van het minimum belastingtarief van 15%. Dat werd een keertje tijd ook. De MAMAA-bedrijven zijn een kei in het ontwijken van belasting betalen. We zouden als consument natuurlijk deze bedrijven kunnen boycotten vanwege hun slechte belasting moraal. U en ik betalen belasting, waarom zij niet? Dat is een mooi principe, maar dan blijkt wel dat we erg afhankelijk zijn geworden van deze techgiganten. We kunnen niet zonder. Regelgeving op hun marktmacht kan op lange termijn een sterk negatieve invloed op de winsten hebben.

Dit kwartaal is duidelijk gebleken dat die grote techbedrijven toch niet van die superbedrijven zijn als waar iedereen van uit ging. Van alle analisten die deze vijf bedrijven volgen, dat zijn er maar liefst 288, zijn er slechts vijf verkoopadviezen. En deze komen bijna allemaal op rekening van Meta.

Het leeglopen van deze bubbel heeft ook flinke gevolgen voor de brede markt. Eerder dit jaar was de weging van deze MAMAA-bedrijven maar liefst 25,4% van de totale index. Nu is dat gedaald tot 20,4%. Dat is een van de oorzaken waarom de S&P 500 het zo slecht heeft gedaan

Gezien het enthousiasme van analisten kan er nog heel wat somberheid in de koersen komen. Pas als die om hun moeder schreeuwen en wat realisme in hun verwachtingen stoppen, weet u dat de koersen waarschijnlijk genoeg zijn gekrompen.

Over de column van Corné van Zeijl

Corné van Zeijl is analist en strateeg bij vermogensbeheerder Actiam en belegt ook privé. Reageer via corne.vanzeijl@actiam.nl. Deze column kun je ook iedere donderdag lezen in het FD.