Creativiteit als ultieme klantenbinder

Dé Klantenpodcast23 nov '21 06:0031 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Wat Rico Bakker doet: jou helpen om die geweldige ideeën zichtbaar te maken! En dat is ook wat je in deze aflevering van Dé Klantenpodcast gaat meemaken. Podcasthost en klantgerichtheidsexpert Daniëlle de Jonge geeft je samen met Rico tal van tips over:

• Hoe kom je op niet voor de hand liggende ideeën.

• Op welke manier ‘forceer’ je creativiteit.

• Waarom leiden slechte ideeën tot de beste klantgerichtheid.

Als we nieuwe oplossingen willen, dan moeten we anders leren te denken. En als we anders willen denken, moeten we andere vragen stellen. Vragen die leiden tot krankzinnige, onrealistische en ronduit slechte ideeën helpen ons om los te komen van ‘vastgeroeste’ patronen.

Hoe het zit met innovatie en creativiteit?

Ons brein werkt snel en efficiënt door verbindingen die iedere dag worden aangelegd. Dit kun je zien als een soort snelwegen die ons leven georganiseerd en voorspelbaar houden. Je kunt daardoor met vrij weinig inspanning problemen oplossen door logisch en realistisch denken. Dat is fantastisch, want logica brengt je veilig en snel van A naar B en helpt om al onze gedachten goed te organiseren. In organisaties doen we hetzelfde: we organiseren. Dat betekent dat we standaardiseren, automatiseren en variatie beperken. Echter, je de variatie beperkt, beperk je ook creativiteit. Je beperkt dan ook het improvisatievermogen. De innovatiekracht.

Goede klantrelaties ontstaan vanuit verbinding en vertrouwen. Wanneer een klant aanvoelt dat hij of zij een nummer is en de relatie onpersoonlijk, dan creëer je geen verbinding. Daarvoor moet je buiten de kaders stappen, klanten verassen en je onderscheiden van anderen. Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, want het lukt niet altijd om van de gebaande paden af te stappen en écht innovatief te zijn. Er liggen eindeloze creatieve, innovatieve en vernieuwende ideeën voor het oprapen, alleen zijn we vaak niet in staat om ze te zien. We hebben allemaal onze blinde vlekken. En hoewel we die niet kunnen wegnemen, kunnen we ze misschien wel manipuleren. Verassend genoeg zijn het namelijk juist de beperkingen die ons creatief maken.

Extra tips

Meer tips over onderscheidende manieren van klantgerichtheid? Luister dan deze aflevering van Dé Klantenpodcast: Klanten nemen je pas serieus als je jezelf niet zo serieus neemt (met co-host Jos Burgers).

Meer inspiratie? Volg de gratis mini-masterclass ‘Onderscheidende klantgerichtheid’.

Host en co-host

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantgerichtheid en commerciële slagkracht. Ze is veelgevraagd spreker, trainer en auteur van de bestsellers ‘Verleid de klant’, ‘Human2Human: de nieuwe klantrelatie’ en ‘Extreem klantgericht’. Zij helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Daniëlle is de vaste host van Dé Klantenpodcast.

LinkedIn: www.linkedin.com/in/danielledejonge

Rico Bakker is spreker en podcasthost van de Slechte Ideeën Podcast. Hij maakt creativiteit en innovatie leuk en behapbaar voor organisaties.

LinkedIn: www.linkedin.com/in/ricobakker

Connect met Dé Klantenpodcast

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met podcasthost Daniëlle de Jonge via mail, LinkedIn, Twitter of Instagram.

Abonneren op deze podcast kan via bnr.nl/deklantenpodcast.