Helemaal op je plek in je eigen radiobubbel
Smart Radio kan de moderne radioluisteraar verblijden met op maat gesneden, relevante radiofragmenten - op basis van slimme algoritmes. Maar er zitten nog wel de nodige haken en ogen aan, wil je iedereen op elk moment op zijn wenken bedienen.
Smart Radio - of Podcast 2.0, zoals BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich het noemt - heeft de ambitie om op basis van een persoonlijk voorkeursprofiel een volledig geautomatiseerde playlist te creëren, geheel samengesteld uit bestaande podcasts en radio-uitzendingen. 'Dat krijg je achter elkaar te horen en dan hoor je een heleboel dingen die je anders niet had gehoord.' Het gebeurt eigenlijk al bij televisie, zegt Jasper Wognum, oprichter van BrainCreators en verantwoordelijk voor de kunstmatige intelligentie achter smart radio: de ervaring die wordt opgedaan bij onder meer Netflix dient als voorbeeld voor smart radio.
Algoritmes
De verschillende modellen moeten nog beter op elkaar afgestemd worden, maar dan kan iedereen ook zijn eigen, automatisch gegenereerde radio-playlist afspelen. De kracht van smart radio is júist dat het voor iedereen uniek is, zegt Wognum. 'Een radiostation kan leren wat jij interessant vindt en dan hoor je alleen nog maar dingen over wat je aanspreekt.' Met een kleine aanpassing in de algoritmes kun je mensen juist ook prikkelen met items die juist nét even buiten hun interessegebied liggen. 'Maar in eerste instantie wordt het: hoor niet wat je niet wilt horen.'
De Nieuwe Wereld
Ga naar de programmapagina
Technisch zijn er nog wel wat beren op de weg, erkent Sjors Fröhlich: om álles te automatiseren moet je immers goed kunnen aangeven wannéér een specifiek fragment begint. 'Heel grofweg leren we een machine een model, dat aangeeft wanneer een gesprek van onderwerp verandert. Als het ene model herkent dat het over een ander onderwerp gaat, kijkt een ander model wat dat onderwerp is, op basis van een aantal woorden die ermee te maken hebben. Zo concludeert hij dat er een topic change is geweest.'
Slim bruggetje
Dat is overigens een euvel waar volgens Fröhlich zelfs de grote BBC mee te kampen kreeg, op zoek naar de optimale smart radio-instellingen. 'Waar laat je het fragment beginnen en eindigen? Een computer kan niet goed aanvoelen wanneer een presentator een subtiel bruggetje maakt. Ga daar maar eens een beginpunt in vinden. We zijn nog heel erg aan het zoeken waar je het beginpunt en het eindpunt zet, zodat het logisch klinkt.'
En nog een probleem: hoe rubriceer je al die verschillende voorkeuren van potentiële 'smart' luisteraars? Volgens Joeri Nortier, product manager digitaal bij FD Mediagroep, is het vooral lastig om één specifiek onderwerp te hangen aan een fragment waarin verschillende onderwerpen aan bod komen. 'Dat is het lastige bij audio: je kunt niet heel makkelijk context meegeven. Hoe geef je aan waar het over gaat, wie er aan het woord is en uit welk programma het komt? Dat kun je allemaal niet zien in een app. Het zijn allemaal dingen waar we de komende tijd mee moeten experimenteren.'

De Nieuwe Wereld
Als een ware ontdekkingsreiziger verkent Mark Beekhuis de contouren van het continu veranderende landschap.