Profielen opbouwen hoeft niet
Speel de aflevering afOf luister via BNR app Spotify Apple Podcasts
Over de aflevering
Het gangbare businessmodel op internet is het opbouwen van profielen van gebruikers. Hoe meer data we verzamelen, hoe effectiever we advertenties kunnen laten zien, is het gangbare verhaal. Echter onder druk van de overheid moest de Ster experimenteren met contextuele advertenties en wat bleek? Het was effectiever.
De Techoloog nodigde Algemeen directeur van de Ster Frank Volmer uit hoe hij met contextuele advertenties de sites van publieke omroep exploiteert en hoe succesvol dat is. Dat roept vragen op als: waarom werkt contextuele advertenties beter dan geprofilede advertenties? Waarom zijn contextuele advertenties niet de standaard? Waarom baseren de meeste internetbedrijven hun businessmodel wel op het verzamelen van gebruikersdata?
Links:
Het einde van internet advertenties
Gepersonaliseerd adverteren op lineaire kanalen
Effectiviteit van contextuele advertenties
Effectiviteit van online adverteren
Gast
Frank Volmer, Algemeen directeur Ster
Hosts:
Herbert Blankesteijn en Ben van der Burg
Video
Bekijk deze editie van De Technoloog ook op Youtube.