Zo zijn miljarden verdiend met transmediafranchise Pokémon
Speel de aflevering afOf luister via BNR app Spotify Apple Podcasts
Over de aflevering
Tijdens deze zomer hoor je het beste van BNR Digitaal. In deze aflevering analyseren we het gigantische succes van Pokémon, dat al 25 jaar voortduurt, en de Non-Fungible Tokens, oftewel NFT’s, die opeens in het nieuws verschenen.
Er zijn tientallen miljarden verdiend met de games, tv-serie en vooral ook de merchandise hiervan. We hebben het over Pokémon, de fantasiewezentjes die nu precies 25 jaar geleden de wereld in werden gestuurd. Wat is het geheim van deze ‘transmediafranchise’?
Daarover praten we ook met Boris Veldhuijzen van Zanten, oprichter en CEO van The Next Web, en Willem Hilhorst, als game-expert actief voor onder meer Beeld & Geluid en NRC.
NFT's
Wil je de populairste internetmemes en andere digitale kunst ‘bezitten’? Dat kan, maar het kost je nu al gauw miljoenen, dankzij de eerder dit jaar bekend geworden NFT’s, oftewel non-fungible tokens.
Hoe dat precies werkt, en waarom dit prille fenomeen nog een grote uitdaging kent, vertelt Jarno Duursma, technologie-expert en publicist over blockchain en bitcoin. Hij schreef een uitvoerig artikel met uitleg over NFT's.
BNR Digitaal is ook te beluisteren via de BNR-app of je favoriete podcast-app, waaronder Spotify en Apple Podcasts (rss).