Moest Tesla's echt 285k auto's terugroepen?
Over de aflevering
Maar wat blijkt. Het ging om gevallen waarbij de gebruikers zélf, per ongeluk, de adaptieve cruise control inschakelden. Deze vorm van cruise control houdt zelf afstand tot een voorligger, en in het geval van Tesla's Adaptieve Cruise Control (Traffic Aware Cruise Control geheten), probeert de auto de voorgeschreven snelheid te rijden, terwijl hij wel rekening houdt met voorliggers, maar daar schrokken gebruikers van, en dat leidde tot de meldingen van 'uit zichzelf versnellende voertuigen'.
De 'safety recall' is uiteindelijk niet meer dan een vrijwillige software update die een geluidje toevoegt bij het inschakelen van de cruise control, zodat de gebruiker deze niet meer ongemerkt kan inschakelen.
Verder in deze FactGurus
Klopt het dat de meeste Corona oversterfte in de eerste golf plaatsvond? En, leidt de formatie gegarandeerd tot een kabinet?
Links
Tesla Dealt Big Blow as Almost All Cars in China Need Safety Fix
11 duizend doden meer dan normaal door tweede coronagolf
In tweede golf overleden bijna 11 duizend meer mensen dan verwacht
Het Binnenhof gaat dicht, maar verder blijft alles bij het oude
Over FactGurus
Frank Leeman hoor je elke dinsdag vlak voor 09:00 uur. Luister live in De Ochtendspits of wanneer je wilt via bnr.nl/factgurus, Apple Podcast en Spotify of de BNR App.
