Heeft F1 levens gered en het milieu beschermd?

FactGurus7 sep 20216 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Eigenlijk komen alle relevante technische ontwikkelingen zoals ABS, Schijfremmen, Turbo, Kreukelzones, elektrische gaskleppen, etc, uit het begin van de 19e eeuw, veelal uit luchtvaart of leger, en hebben we die in de basis niet te danken aan de racerij.

Maar er zijn wél technologieën volledig te danken aan de racerij. Een bepaald type band is te danken aan doorontwikkeling in de racerij vertelt Pim de Wit, Performance Engineer bij Mercedes-Benz Formula E team. Maar ook de ‘dubbele bovenliggende nokkenas’ is ontwikkeld ten behoeve van een Peugeot racer, die de Grand Prix van Frankrijk in 1912 ermee won - technologie die inmiddels bij vrijwel alle autofabrikanten terug te vinden is. Het Kinetic Energy Recovery System, een systeem voor het terugwinnen van rem energie, wat speciaal voor de F1 is ontwikkeld, is terug te vinden in Ierse stadsbussen, en zorgt voor een reductie van CO2 uitstoot tot 30%. Ook de binnenspiegel lijken we aan de racerij te danken te hebben. Een Indy racer in 1911 zou geïnspireerd zijn geraakt door paardenkoetsen met spiegels.

Kortom, om te zeggen dat we nu veilig kunnen rijden dankzij technologische vinding uit de racerij is wat overdreven, maar synergie met racerij heeft op sommige plekken zeker een bijdrage geleverd.

Links

Autoraces hebben levens gered en het milieu beschermd

Dit zijn wij

BNR Factgurus is een podcast van BNR, in samenwerking met Factgurus.nl. Luister naar Factgurus op je favoriete podcastplatform of via bnr.nl/factgurus.