Creatief met drugs
Over de aflevering
Tot nu toe gingen drugscampagnes vooral over gezondheidsrisico's. Maar minister Grapperhaus en corpschef Akerboom zijn een andere richting ingeslagen, vertelt Cusell. Zij willen meer de link leggen tussen drugsgebruik en de schade die dat het milieu berokkent. Denk aan het afval van xtc-labs.
Maar meer nog willen ze de relatie leggen tussen de drugsgebruiker en de bijdrage die die levert aan de criminaliteit. Mensen moeten worden aangesproken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Denormaliseren
Uit onderzoek van het Trimbos-instituut blijkt dat deze aanpak die zich specifiek richt op milieuschade en op de relatie met geweld, op z'n minst twijfelachtig is. Cusell wijt dat aan de zogenoemde 'cognitieve dissonantie': mensen nemen afstand van zo'n heftige boodschap. Volgens hem moet er eerst een stap worden teruggedaan naar het denormaliseren van drugs. Als voorbeelden waarbij dat heeft gewerkt noemt hij campagnes tegen alcoholgebruik in het verkeer en voor het dragen van gordels in de auto.
Structurele oplossing nodig
Hetzelfde Trimbos-onderzoek laat zien dat zo'n 'morele' campagne eerder effectief is bij mensen die niet gebruiken dan bij wel-gebruikers. Verder is Cusell het eens met de kritiek dat een eenmalige investering van 110 miljoen niet veel zin heeft, maar dat er een structurele oplossing nodig is.
