'Fake news' beheerste 2019

Film & Reclame31 dec 20196 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Op de eerste plaats staat 'fake news'. 'Met alle issues rond Facebook en Donald Trump merk je dat het vertrouwen is gekelderd', zegt Cusell. Veel influencers worden met meer argwaan bekeken, terwijl micro-influencers - mensen die nóg dichter bij je staan en misschien minder bereik hebben - meer worden vertrouwd. Opvallend is dat het vertrouwen in de traditionele journalistiek weer heel erg is toegenomen.

Podcast

En dan is er natuurlijk het fenomeen 'podcast'. Ook steeds meer merken maken er gebruik van. Cusell noemt als voorbeeld het Van Gogh Museum met de brieven van Van Gogh. Volgens hem worden mensen een beetje moe van al die content en nemen ze graag even afstand van al die prikkels door iets langer de tijd nemen voor één verhaal.

Wereld Natuur Fonds

Ook in de top 5 staat een verhaal dat Wefilm zelf heeft gemaakt voor het Wereld Natuur Fonds, waarin kinderen hun zorgen uiten over klimaat en milieu en aandacht vragen voor een betere toekomst. De afgelopen jaren kon je niet heen om klimaatgerelateerde acties en het bijbehorende activisme en veel merken zijn daarmee aan de slag gegaan. Cusell noemt Vattenfall, dat zich heel erg positioneert op het feit dat het binnen één generatie fossielvrije energie wil leveren.

Belangrijk is wel, zegt Cusell, dat wat je levert overeenkomt met wat je zegt. Ofwel: 'Je communicatiestrategie moet gelijkstaan aan je bedrijfsstrategie'.

| Rubriek : Film & Reclame

(AFP)