Merken moeten nu hun maatschappelijke waarde laten zien
Ook in crisistijden moeten bedrijven bouwen aan hun merk. Sterker nog, het kan je zelfs helpen bij groei, zegt Ruben Cusell van Wefilm.
Er is juist in deze tijd veel behoefte aan communicatie, zegt Cusell. Maar het maken van films is niet makkelijk, simpelweg al omdat je niet met veel mensen op een set kunt staan. Wefilm maakt nu gebruik van het eigen collectief van regisseurs, die allemaal in of rondom het huis werken en beschikken over hun eigen apparatuur.
Er zijn ook nu campagnes gemaakt. Kijk naar het filmpje van Facebook, met als take out 'We're never lost if we can find each other'. Het initiatief helpt om vraag en aanbod van mensen bij elkaar te brengen. 'Een prachtige, poëtische vertelling, die bij mij wel echt binnenkwam.' Dat sluit aan bij eerder onderzoek, waaruit bleek dat 93 procent van de mensen vindt dat merken op dit moment moeten opstaan en moeten helpen.
Geen commerciële slag slaan
Op de vraag of je als merk nu juist op de crisis moet inspringen, heeft Cusell een duidelijk antwoord. Je moet er geen commerciële slag uit willen slaan, zegt hij, maar je kunt wel goed nadenken over de waarde die je als merk hebt in de maatschappij.
Blijven bouwen
Daarnaast zeggen trendwatchers dat je juist nu als merk goed moet nadenken over en bouwen aan je purpose. Ze zagen dat alle merken die tijdens een recessie niet hebben stilgezeten, maar op en of andere manier zijn gaan bouwen aan hun merk, exponentieel uitgroeiden op het moment dat de markt weer aantrok.
Lees ook | Liveblog Coronavirus

Film & Reclame
De wekelijkse rubriek over film, video en reclame. Met Ruben Cusell van WeFilm, elke maandag rond 13:23 in Zakendoen.