Crisis is ultieme stresstest voor merken
Na vijf weken lockdown overal ter wereld, is het voor merken een enorme uitdaging wat ze moeten doen met hun communicatie. Misschien wel het meest opvallend: concurrenten die gaan samenwerken.
Als het gaat om je maatschappelijke relevantie, is deze crisis voor merken eigenlijk een ultieme stresstest, zegt Ruben Cusell van Wefilm. Doordat de kernwaarde van bedrijven in deze crisistijd zo blootgelegd wordt, zie je dat die relevantie allang niet meer alleen een marketinginstrument is en dat C-Level, de top van bedrijven, er zich mee gaat bemoeien.
Geen held willen zijn
Daardoor ga je hele interessante samenwerkingen zien tussen concurrenten die elkaar normaal gesproken het licht in de ogen niet gunnen. Cusell: 'Om daadwerkelijk het maatschappelijk belang te zien, moet je jezelf soms durven en kunnen wegcijferen, moet je niet zelf de held willen zijn, maar soms de handen ineenslaan.'
Apple en Google
Als voorbeeld noemt Cusell Apple en Google. Normaal gesproken flinke concurrenten, maar nu werken ze samen om met een nieuw soort bluetooth te proberen de verspreiding van corona tegen te gaan. De bouwmarkten zijn gaan samenwerken om hun publiek te spreiden. En vrijwel alle brouwerijen hebben zich verenigd in het initiatief 'Help de horeca'.
| Rubriek
Film & Reclame
Lees ook | Liveblog Coronavirus

Film & Reclame
De wekelijkse rubriek over film, video en reclame. Met Ruben Cusell van WeFilm, elke maandag rond 13:23 in Zakendoen.