De CEO als influencer
Het gebeurt steeds vaker: het gebruik van CEO's en topmannen en -vrouwen van bedrijven in creatieve campagnes. Ruben Cusell van Wefilm geeft een aantal voorbeelden.
CEO's treden vaak op als woordvoerder, maar ze kunnen natuurlijk ook op een leuke, creatieve manier een soort influencer zijn van hun eigen bedrijf, zegt Cusell. Als je de juiste snaar weet te raken, kan dat heel goed uitpakken. In China is het een grote trend aan het worden dat CEO's massaal meedoen aan livestreams.
Dollar Shave Club
Een goed voorbeeld is Michael Dubin, de CEO van Dollar Shave Club. Die heeft een volgens Cusell briljante reclame gemaakt waarin hij zijn bedrijf voorstelt. Als een CEO niet zo'n acteur is van nature, kun je ook gebruik maken van zijn ongemakkelijkheid. Kijk naar de campagne van Volvo Trucks. Juist doordat de CEO zijn boodschap brengt met zelfspot en tegelijk een serieuze boodschap brengt op een heel spectaculaire manier, werkt het 'megagoed'.
Roger van Boxtel
En in eigen land hebben we Roger van Boxtel, de CEO van de NS. Die hing in een filmpje aan de wieken van een molen als illustratie dat de treinen op windenergie rijden: 'Wist u dat één uur ronddraaien van een windmolen u van Utrecht naar Groningen brengt?'
Luister ook | Roger van Boxtel, president directeur van NS
Van alle genoemde campagnes zijn fragmenten te horen in bovenstaande audio.
Over deze podcast
Film & Reclame is een wekelijkse rubriek in BNR Zakendoen, met Ruben Cusell van WeFilm. Abonneer je via bnr.nl/filmenreclame om geen enkele aflevering te missen.

Film & Reclame
De wekelijkse rubriek over film, video en reclame. Met Ruben Cusell van WeFilm, elke maandag rond 13:23 in Zakendoen.