Merk-activisme in de lift

Film & Reclame2 jun '20 14:585 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Luister ook | Sportieve hoogtepunten 2019

Wat Cusell het meest opviel was het filmpje dat Nike de afgelopen week naar buiten bracht, waarin een duidelijk statement wordt gemaakt. Voor het eerst in de geschiedenis veranderde de sportgigant zijn logo van “Just DO it' in 'Just DON'T do it'. Het filmpje eindigt met de zin 'Let's all be part of the change' en Nike's grootste concurrent Adidas helpt vanuit dat motto het filmpje verder te verspreiden.

Colin Kaepernick

Cusell denkt dat het merk-activisme vooral op gang is gekomen met de campagne rond American football-speler Colin Kaepernick in 2018, ook van Nike. Maar over het algemeen zijn merken voorzichtig met activisme. Zo waren er veel mensen die nadat het flimpje was uitgebracht, hun Nike-shirtjes en - schoenen verbrandden. Toch bleek de campagne een succes: veel winkels die de Nike-spullen uit hun assortiment gooiden, vielen uiteindelijk zelf om.

Lees ook | Liveblog Coronacrisis