Europese top jaloers op kwaliteit Ajax-marketing
Afgelopen weekend is de Eredivisie weer van start gegaan, met Ajax als titelfavoriet. Niet alleen op het veld, maar ook daarbuiten doet de club regelmatig van zich spreken. En hoewel de Champions League en de Europa League nog moeten beginnen, baart de Amsterdamse club ook internationaal al opzien. 'Wat betreft video's, creativiteit en social presence is Ajax echt wereldtop.'
Volgens Bas Welling van Wefilm is de marketing van Ajax van een internationaal uniek niveau. Het is een gouden mix van sterke positionering, steeds weer perfect momentum en het 'uitnutten' van een heldenstatus, zegt hij. 'Ook de films die eruit komen zijn altijd weer van heel hoog niveau. Ik heb heel veel bewondering dat ze het intern zo georganiseerd hebben dat het altijd van zo'n niveau is.'
Lees ook | Sportzaken | Met blocnote, potlood en data op zoek naar die ene voetbalparel
En het is geen los zand, benadrukt Welling. Elke uiting is onderdeel van een hele sterke positionering. '#forthefuture is een claim die wordt vertaald naar de belofte 'we create the legends of tomorrow, heel erg gericht op de jeugdopleiding en het creëren van legendes van De Toekomst.' Door dat keer op keer consequent toe te passen, wordt vanzelf een soort rode draad zichtbaar.
Luister terug | Sport en Geld | Zijn de hoogtijdagen van de sportsponsoring voorbij?
Het meest recente voorbeeld is de transfer van Donny van de Beek naar Manchester United, waarin ook Ajax-directeur Edwin van der Sar zijn opwachting maakt. Als oud-Champions League-winnaar met de club doet hij in een plaatselijke kranten een brief waarin hij de fans oproept goed voor Donny te zorgen. 'En aan het eind zegt hij: where better to do so than in your Theatre of Dreams? Trust me, I know, Please take care of our Donny and help him dream!'

Film & Reclame
De wekelijkse rubriek over film, video en reclame. Met Ruben Cusell van WeFilm, elke maandag rond 13:23 in Zakendoen.