BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Film & Reclame

De Rinus Michels van de Nederlandse reclame is niet meer

  • BNR Webredactie
maandag 2 november 2020, 14:20

Afgelopen week ontviel één van de grondleggers van de Nederlandse reclame ons. Giep Franzen overleed op 88-jarige leeftijd. Volgens Ruben Cusell van Wefilm werd Franzen de Rinus Michels van de Nederlandse reclame genoemd.

De Rinus Michels van de Nederlandse reclame is niet meer

'Hij wilde reclame anders gaan doen met veel meer strategie', legt Cusell uit. Daarmee doelt hij op meer strategie in plaats van zomaar iets doen. 'De reclame-industrie was in de jaren '60 echt een ongrijpbaar ding. Dat heeft hij ondanks kritiek echt veranderd.'

Luister ook | 'Bewaar je rust, speel bewust'

Bekende leuzen

Misschien wel de bekendste leus die door Franzen is bedacht is die van Heineken: 'Heerlijk, Helder, Heineken.' Net als 'je bent veilig thuis als je Douwe Egberts drinkt.' 'Slogans die vrijwel iedereen nog kent.'

Het maakte van Franzen dé pionier op reclamegebied. In 1962 richtte hij zijn eigen bedrijf FHV op. 'Dat werd later het Ministerie van Reclame genoemd', zegt Cusell. Op latere leeftijd ging Franzen zijn kennis ook overdrachten. Hij werd bijzonder hoogleraar commerciële communicatie in Amsterdam.

Film & Reclame
Film & Reclame

Film & Reclame

De wekelijkse rubriek over film, video en reclame. Met Ruben Cusell van WeFilm, elke maandag rond 13:23 in Zakendoen.

BNR app iTunes Spotify RSS
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Pareltje van campagnefilm grijpt je naar de keel

Mensen met een migratieachtergrond pakten in 30 jaar tijd, maar 8 hoofdrollen

Amstel blaast nostalgische reclame nieuw leven in

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Burgeroorlog

Opinie | De roze bril van het IMF

28 januari | Buitenlandse bedrijven zitten ondernemingsraden in de weg

Voetbal sponsoren tijdens de coronacrisis

Wilders 'zet het leger in' voor zijn campagne

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play