BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Film & Reclame

Campagne voeren met Facebook-advertenties

  • BNR Webredactie
maandag 1 maart 2021, 15:00 Update: maandag 1 maart 2021, 16:09

Waar enkele jaren geleden Forum voor Democratie nog een van de weinige partijen was die het deden, doen nu alle politieke partijen aan het gericht verspreiden van politieke boodschappen. Mede dankzij de coronacrisis moeten politieke partijen creatief zijn in hoe ze nu hun kiezers kunnen bereiken. 'Het strijdtoneel speelt zich nu volledig af op social media', zegt Ruben Cusell in de wekelijkse rubriek over reclame, creativiteit en films.

Campagne voeren met Facebook-advertenties

Wat opvalt is dat de partijen niet transparant zijn in hoe ze aan beïnvloeding doen via social media. De website politiekeadvertenties.nl wil daar iets aan doen. De Volkskrant, researchbureau I&O en de UvA slaan de handen in elkaar om meer inzichten te vergaren in het politiek campagne voeren van politieke partijen via sociale media. 'Het is de moeite waard om dat te bekijken want het is belangrijk om te weten op wat voor manier je wordt beïnvloed. De site laat zien hoe al die politieke partijen hun spotjes inzetten, wie ze daarvoor targetten en hoeveel ze daarvoor uitgeven. Bijvoorbeeld het CDA heeft de afgelopen maand 60.000 euro uitgegeven op Facebook aan getargette advertenties.'

Luister terug | Film & Reclame | Scammers van de loophole in de drup

Mag dat?

Maar mag dat allemaal? 'In Nederland hebben de meeste politieke partijen – FvD en PVV deden niet mee – in een convenant afgesproken tijdens campagnes “geen gebruik te maken van psychologische profiling.” Ze beloven ook “ethische grenzen” aan te houden bij het koppelen van verschillende datasets en het uploaden ervan naar onlineplatforms ten behoeve van microtargeting.

Klonen

Achter de schermen valt te horen dat de meeste partijen gebruikmaken van een techniek die Facebook ook aanbiedt: het klonen van sympathisanten. De partij levert dan de gegevens aan van een groep waarvan ze weten dat die geïnteresseerd is in hun politiek. De partijen worden dus afhankelijk van het algoritme van Facebook. Facebook gaat vervolgens op zoek naar mensen met een vergelijkbaar profiel, zogenoemde ‘look-a-like audiences’. Mensen die potentieel ook geïnteresseerd zijn in de verkondigde boodschappen.

Bedragen

Wanneer de bedragen van Google en Facebook bij elkaar worden opgeteld, spant D66 de kroon. De partij blijkt in 2021 zelfs het meeste geld te hebben uitgegeven: 79.000 euro (67.000 bij Google en bijna 12.000 bij Facebook). Het CDA komt op de tweede plaats met 61.200 euro (1.700 bij Google en 59.500 bij Facebook). Op de derde plaats staat de PvdA met 23.000 (5.000 op Google en 18.000 bij Facebook).

Luister terug | Film & Reclame | Inspireren op uitnodiging met Clubhouse

Film & Reclame
Film & Reclame

Film & Reclame

De wekelijkse rubriek over film, video en reclame. Met Ruben Cusell van WeFilm, elke maandag rond 13:23 in Zakendoen.

BNR app iTunes Spotify RSS
FilmsReclame
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Een nieuwe bestuursstijl? Kalm aan, zegt Sir Humphrey

BREEKT | 'Hoeveel levens heeft Mark Rutte nog?'

Tjeenk Willink gaat onverstoorbaar verder met herstel van vertrouwen

BTCWiki en de toekomst van podcasts

Het (ethisch) hacken van Zoom en andere software

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play