SIRE vraagt aandacht voor kinderarmoede
Over de aflevering

Cusell vertelt dat SIRE een soort samenwerkingsverband is tussen verschillende reclamemakers. 'Eigenlijk bestaat SIRE uit een aantal knappe koppen uit reclameindustrieën bij elkaar. Ze voeren twee keer per jaar campagne om een verwaarloosd maatschappelijk thema over het voetlicht te brengen. Twee keer per jaar gaan alle creatieve remmen los en worden alle media-inkopers benaderd om mee te helpen.' SIRE was onder meer verantwoordelijk voor de '#doeslief-campagne. Ook de campagne 'je bent een rund als je met vuurwerk stunt' kwam van de reclamestichting.
Ver-van-ons-bedshow
Nu vragen ze aandacht voor 250.000 kinderen die onder de armoedegrens leven in Nedederland. 'Veel mensen denken daar helemaal niet bij na. Het is een ver-van-hun-bedshow, maar het is dichterbij dan je denkt. Veel mensen denken dat dit alleen voorkomt bij kinderen waar de ouders niet werken, alleen dat is helemaal niet waar.'
Bewustwording en politiek
Volgens Cusell richt SIRE met deze campagne zijn pijlen op zowel de maatschappelijke bewustwording als de politiek. 'Je probeert ergens een bepaalde bewustwording af te dwingen, dat het heel belangrijk is om naar elkaar om te kijken. Tegelijkertijd is het ook een oproep aan de politiek. Met de verkiezingen over een week is de timing goed om daar over na te denken.'