Het activisme van Ben & Jerry's

Film & Reclame26 jul '21 15:485 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Al vanaf het begin van het bedrijf is er een activistische aard, vertelt Ruben Cusell van Wefilm. 'Ben & Jerry's waren twee hippy's die ijsjes verkochten en op een gegeven moment bedachten dat ze iets goeds wilden doen met het geld wat ze hadden verdiend. Hun eerste wapenfeit was een dappere zet, namelijk actief lobby voeren tegen het kernwapenbeleid van Amerika. En die moed hebben ze altijd vastgehouden.'

Unilever is niet blij

Ben & Jerry's is nu overgenomen door Unilever maar heeft niet veel in te brengen bij het activisme, stelt Cusell. 'Unilever mocht Ben & Jerry's overnemen op voorwaarde dat ze altijd hun autonome positie houden op hun activistische aard. Je kon het vorig jaar zien bij Black Lives Matter. Ook doen ze heel veel voor de LHBTIQ+-beweging en nu weigeren ze dus ijsjes te verkopen in de Westelijke Jordaanoever omdat ze het niet eens zijn met hoe de mensenrechten daar geschonden worden.' Moederbedrijf Unilever is niet blij met de actie, legt Cusell uit. 'Unilever heeft nog 200 andere merken in Israël. De Israëlische premier Naftali heeft contact gehad met topman Alan Jope om te vertellen dat hier wel degelijk consequenties aan gaan hangen. Maar ik heb begrepen dat Ben & Jerry's in eerste instantie van plan was om alles weg te halen in Israël. Daar heeft Unilever toch een stokje voor weten te steken. Het is wel apart want Ben & Jerry's bestaansrecht is hun onaantastbaarheid qua activisme.'