De Californische GDPR

Geerten van Hooff3 jan 20207 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Opt-out

Als bedrijven data willen verkopen, moeten bedrijven dat nu actief aangeven. Wanneer ze data willen verkopen moeten klanten de mogelijkheid krijgen om aan te geven dat ze dat niet willen, de zogenaamde 'opt-out'.

Facebook

Maar wordt nu gezien als het verkopen van data? Want Facebook bijvoorbeeld meent geen data meer te verkopen, maar biedt wel een omgeving aan waarin bedrijven en personen gerichte advertenties kunnen maken die gericht zijn op afgebakende doelgroepen. De wetgeving is nog heel nieuw en er is dus nog geen interpretatie over de precieze betekenis van het verkopen van data. 'Dat is waar zal moeten blijken of deze wet geen papieren tijger blijkt', zegt Van Hooff.

Luister ook | 'Privacy als businessmodel is al vaak geflopt'

Privacy by design

Mozilla Firefox heeft al aangekondigd functies in hun browser te bouwen zodat mensen de door hen verzamelde data zelf kunnen verwijderen met een klik. Microsoft wil het ook mogelijk maken voor mensen om historische data te laten verwijderen.

Voor heel wat van die bedrijven is data de nieuwe valuta, the new currency. 'Er zijn bedrijven die de wet nog proberen tegen te houden. Maar ik geloof ook dat er vanuit dit soort wetten een impuls komt waardoor meer nagedacht wordt over het rekening houden met privacy in de basismodellen van diensten en tools: privacy by design. De bedrijven moeten dus gaan kijken naar andere businessmodellen dan data verkopen', zegt Van Hooff.

(AFP Amy Osborne)