Een kijkje in de keuken van Facebook Inc.

Geerten van Hooff17 sep '21 14:007 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Wat blijkt: Facebook Inc. weet tot in de kleinste details dat de platforms vol fouten zitten die schade veroorzaken, vaak op manieren die alleen het bedrijf volledig begrijpt. Keer op keer, zo blijkt uit de documenten, hebben de onderzoekers van Facebook de nadelige effecten van het platform geïdentificeerd. Keer op keer, ondanks hoorzittingen van het congres, eigen toezeggingen en talloze media-exposés, loste het bedrijf ze niet op. De documenten bieden misschien wel het duidelijkste beeld tot nu toe van hoe breed de problemen van Facebook binnen het bedrijf bekend zijn, tot aan de CEO zelf.

Vrijgestelde elite

Volgens BNR's Ben van der Burg zijn er tot nu toe drie bevindingen naar buiten gebracht. 'Ten eerste zegt Facebook dat de regels voor iedereen gelden, maar bedrijfsdocumenten onthullen een geheime elite die vrijgesteld is. Zo worden beroemde gebruikers niet onderworpen aan geautomatiseerde verwijdering van berichten of account-banning.' Hij geeft het voorbeeld van CEO Mark Zuckerberg die besloot een omstreden bericht van Donald Trump dat in strijd was met de regels toch te laten staan.

Luister terug | De koers van Amazon na vertrek Bezos

Negatief zelfbeeld

Ten tweede wordt de giftige uitwerking van Instagram op tienermeisjes breed uitgemeten door The Wall Street Journal. 'Binnen Instagram wordt sinds drie jaar onderzoek gedaan naar de invloed van het social media platform op hoe tieners in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk over zichzelf denken. Steeds weer blijkt dat miljoenen gebruikers negatief beïnvloed worden door foto's die ze op Instagram van anderen zien.'

Zo heeft bijna een op de drie tienermeisjes (32 procent) een negatief beeld van haar eigen lichaam. Instagram verergert dat. 'We maken het beeld dat tieners van hun lichaam hebben erger voor een op de drie tienermeisjes,' werd in 2019 al geschreven in een samenvatting van het onderzoek. Ook draagt Instagram bij aan een toename van angst en depressie onder tieners, stellen de onderzoekers. In het VK zegt liefst 13 procent van de tieners zelfmoordneigingen te hebben door Instagram en in de VS geldt dat voor 6 procent van de tieners.

Van bar naar boos

Ten derde zijn de pogingen van Facebook om het platform een gezondere plek te maken eerder schadelijk dan bevorderlijk gebleken. Van der Burg: 'Het gaat hier om de verandering in de nieuwsfeed van Facebook in 2018 die bedoeld was om meer betrokkenheid te stimuleren in de vorm van reacties, opmerkingen en opnieuw delen, en minder tijd te besteden aan het bekijken van professioneel geproduceerde inhoud.'

'Zuckerberg zei dat het doel van de verandering van het algoritme was om de banden tussen gebruikers te versterken en hun welzijn te verbeteren. Facebook zou mensen aanmoedigen om meer met vrienden en familie om te gaan en minder tijd te besteden aan het passief consumeren van professioneel geproduceerde inhoud, waarvan onderzoek suggereerde dat het schadelijk was voor hun geestelijke gezondheid. Binnen het bedrijf waarschuwden stafmedewerkers echter dat de verandering het tegenovergestelde effect had.'