BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Goede Reispodcast

Goede Reispodcast

#13: Spreiden, spreiden en nog eens spreiden

19 juni 2020 1 uur07 min Delen
Speel de aflevering af

Of luister via BNR app Spotify Apple Podcasts


Over de aflevering

Vakantie: de belangrijkste bijzaak van het leven. En als we ons blijven realiseren dat geel geen groen is, dan kunnen we er deze zomer nog wat van maken. Het fenomeen 'spreiding' speelt daarin een belangrijkere rol dan ooit. Deel twee van een tweeluik.

De discussie vindt al jaren plaats, maar is actueler dan ooit: hoe voorkomen we dat de toeristische trekpleisters een te grote aantrekkingskracht hebben op reizigers? Hoe zorgen we ervoor dat iedereen een beetje Amsterdam, een beetje Giethoorn, maar ook een beetje Ootmarsum en een beetje Zundert meepikt?

Bezoekers van Museum de Fundatie. De maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan zijn versoepeld, onder meer voor horeca, onderwijs en culturele instellingen. Zwolle is één van de steden die onderdeel zijn van de Hanze Experience, een nieuwe promotie-initiatief van MarketingOost en NBTC Holland Marketing. ANP FERDY DAMMAN
Bezoekers van Museum de Fundatie. De maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan zijn versoepeld, onder meer voor horeca, onderwijs en culturele instellingen. Zwolle is één van de steden die onderdeel zijn van de Hanze Experience, een nieuwe promotie-initiatief van MarketingOost en NBTC Holland Marketing. ANP FERDY DAMMAN

Het gaat daarbij om spreiding in ruimte en spreiding in tijd, leggen Jos Vranken, Evelyn Borgsteijn en Gabriella Esselbrugge uit. Maar spreiding werkt alleen als je zelf ook wat te bieden hebt en dat goed voor het voetlicht weet te brengen, vertelt Vranken. 'Ik heb een hekel aan wethouders die tegen hun collega in Amsterdam zeggen dat hij toeristen wel naar hun stad mag sturen. Zo werkt het niet. Het begint met dat je jouw eigen stad of regio verkoopbaar maakt, met het presenteren van een eigen identiteit.'

Evelyn Borgsteijn (linksboven, foto © Dries Buimer), Gabriella Esselbrugge (linksonder) en Jos Vranken (rechts)
Evelyn Borgsteijn (linksboven, foto © Dries Buimer), Gabriella Esselbrugge (linksonder) en Jos Vranken (rechts)

Vranken vervolgt: 'Het moet ook niet te geforceerd zijn, dat je als stad ineens veel toeristen wil aantrekken. Je kunt voor de kortetermijn natuurlijk wel met een paar dingen te koop lopen, we zien dat dit werkt. Echter, als je ook de controle wil behouden op het toerisme in je stad, dan moet je uitgaan van je eigenheid en met een strategie en visie komen.'

Naast spreiding in ruimte kun je ook denken aan spreiding in tijd. Bij MarketingOost werken ze hard aan najaarscampagnes. 'September en oktober zijn prima maanden dat je hier ook op vakantie kunt, het kan heel nuttig zijn om het seizoen te verlengen. Zelfs na de coronacrisis kan dat een optie zijn.' En Giethoorn Hospitality van Esselbrugge trekt het hele jaar door bezoekers. 'Arabieren, maar ook Chinezen, Japanners en Koreanen vinden het helemaal prima als het hier niet zo warm is. Laat het maar lekker regenen af en toe. Dat zorgt weer voor spreiding.'

Podcastproject

De Goede Reispodcast is een podcastproject van BNR Nieuwsradio en Columbus Travel.

Host: Presentator (en reisjunkie) Geert Jan Hahn.

E: goedereispodcast@bnr.nl

T: Nog meer info?


AmsterdamOverijsselReisbureausReizenToerismeVakantie
Deel de aflevering:

Aanbevolen podcasts

Reuzentruck niet de weg op in Nederland

Klassiekers moeten over op eFuel

Deelmobiliteit moet Zuidas bereikbaar houden

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

De voorjaarsnota is veel van niks

Opinie | Lagarde probeert de regie terug te krijgen

Schaal van Hebben | Nintendo Switch Sports

De Ochtendspits | 27 mei

Toekomst van Oekraïne | Geert-Jan Knoops

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden