Een tegendraadse bedrijfscultuur
Speel de aflevering afOf luister via BNR app Spotify Apple Podcasts
Over de aflevering
Hoe doorbreek je als ondernemer de standaard bedrijfscultuur in je sector? Bij reclamebureau Heldergroen doen ze dat met een krachtig ritueel: aan het eind van de dag worden de bureaus omhoog getakeld.
In de dynamische wereld van de reclame gaat het van deadline naar deadline, en is overwerk eerder regel dan uitzondering. Niet bij Heldergroen, waar oprichter Sander Veenendaal een cultuur heeft gecreëerd waarin je je werk ook echt los kunt laten. Rituelen zijn voor hem daarin essentieel. Zo zijn eerder dit jaar de arbeidscontracten ritueel verbrand, omdat hij vond dat ze alleen maar vol wantrouwen staan.
Practise what you preach
Maud Schaapveld, HR consultant bij Kirkman Company houdt zich bezig met de ervaringen van werknemers, maar ziet zelden dat bedrijven hun filosofie zo ver doorvoeren. Voor Heldergroen is dat echter niet vreemd: wat je naar buiten toe verkoopt, moet je intern ook doen.