'Basisschoolleerlingen onvoldoende digitaal vaardig'
De digitale geletterdheid van basisschoolleerlingen wordt door leerkrachten, ict-coördinatoren, schooldirecteuren en schoolbestuurders onvoldoende beoordeeld. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van het ECP, Platform voor de Informatiesamenleving.
Het niveau wordt in het onderzoek, uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies, beoordeeld met een 4,9. Bijna twee derde van de ondervraagden zegt wel aandacht te hebben voor digitaal onderwijs, maar ruim een derde zou hier nog niet de noodzaak van inzien. De komende jaren wordt zogenoemde digitale geletterdheid echter een verplicht onderdeel van het lesprogramma op basisscholen.
Anko van Hoepen, vice-voorzitter van de PO-Raad, zegt dat het van belang is duidelijk in beeld te brengen wat leraren nodig hebben om dit onderwijs te kunnen geven. 'Dat is de reden dat we samen met Kennisnet een onderzoek gaan starten. Dan kunnen we als het om scholing gaat het aanbod gaan aanpassen. Niet alleen voor de zittende leraren, maar ook voor de lerarenopleidingen.'
Ook in de Tech Update:
- Snap heeft over Facebook 'geklikt' bij de Federal Trade Commission
- Google zou bij W3C veto hebben ingezet bij besluit om meer macht voor privacy-afdeling
- Facebook neemt bedrijf over dat computers met gedachte kan besturen

Tech Update
Alles wat je moet weten op het gebied van tech.