'Nederlanders minder lang op social media, behalve op Instagram'
Nederlands hebben het afgelopen jaar minder tijd doorgebracht op sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope. Op vrijwel alle onderzochte platformen is een afname te zien, behalve bij Instagram. Daar steeg het gebruik met twee minuten per dag.
De afgelopen jaren steeg het social media-gebruik vooral. Social media-deskundige Kirsten Jassies noemt de afname een duidelijke kentering. Zij schat in dat het privacybewustzijn een reden is om minder tijd door te brengen op bijvoorbeeld Facebook.
'Nederlanders minder lang op social media, behalve op Instagram''Instagram is van Facebook, maar voelt anders'
Dat Nederlanders wel meer tijd aan Instagram besteden, zou kunnen liggen aan het feit dat het gebruik van het platform heel anders voelt dan Facebook, zegt Jassies. 'Het is een app waar je je veiliger voelt en waar je gewoon foto's van andere mensen zit te kijken. Het voelt minder commercieel, omdat je minder verschillende dingen op je krijgt afgevuurd.'
Digitaal detoxen
Een andere verklaring voor de afname kan volgens Jassies 'digitaal detoxen' zijn. 'Ik zie op Instagram heel veel jonge meiden en influencers die dan een tijdje niet op hun mobiele telefoon zitten. De gebruikers doen het, maar ook de platformen zelf zijn bezig om gebruikers te helpen om niet verslaafd te raken, zoals het niet meer laten zien van likes.'
Ook in de Tech Update:
- Google overweegt ook om te stoppen met politieke advertenties

Tech Update
Alles wat je moet weten op het gebied van tech.