Afspraken over claim om 'gratis' mobieltje, rechtszaak van tafel
Speel de aflevering afOf luister via BNR app Spotify Apple Podcasts
Over de aflevering
De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben met een aantal telecomaanbieders overeenstemming bereikt over een vergoeding voor mensen die teveel hebben betaald voor een 'gratis' mobiele telefoon. Daarmee trekt de Consumentenbond een collectieve rechtszaak tegen de providers in.
Voorheen werden mobiele telefoons bij een abonnement op papier gratis aangeboden, terwijl het feitelijk via de maandelijkse abonnementskosten werd betaald. De Hoge Raad oordeelde eerder al dat dit een vorm van koop of afbetaling en consumentenkrediet ging. Na de abonnementsperiode gingen de kosten niet omlaag, waardoor mensen teveel betaalden.
'Het kan niet meer misgaan'
Gerard Spierenburg van de Consumentenbond zegt dat het niet meer mis kan gaan, ondanks dat er nog details van de afspraken met KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone moeten worden uitgewerkt. Omdat de afspraken nog niet helemaal rond zijn, kan Spierenburg ook nog niet zoveel zeggen over de precieze inhoud ervan.
Aanmelden claim niet meer mogelijk
Consumenten konden zich tot 1 september aanmelden als gedupeerde. Zodra de schikking in de komende maanden verder is uitgewerkt, worden die mensen ingelicht. Mensen die zich nu nog melden moet de Consumentenbond teleurstellen, zegt Spierenburg. 'Wij hebben de mensen ruimschoots de tijd gegeven om zich aan te melden. Dat hebben ruim vijftigduizend mensen gedaan. De mensen die dat nu nog willen doen moeten hun heil elders zoeken.'
Ook in de Tech Update: