Consumentenbond: online opzeggen vaak ingewikkeld
Het blijkt vaak te moeilijk om online accounts of abonnementen op te zeggen. Dat stelt de Consumentenbond na onderzoek naar het opzeggemak van 125 populaire diensten. Vooral energiebedrijven, kranten en goede doelen blijken onduidelijk over hoe je kunt opzeggen.
Uit het onderzoek blijkt dat het bij een op de drie bedrijven een hele klus is om te ontdekken hoe je ervan af komt. 'De goede doelen en de kranten houden erg vast aan hun klanten. Die willen het liefst telefonisch contact met je, zodat ze je nog kunnen overhalen om te blijven', vertelt Joyce Donat van de Consumentenbond.
Wet Van Dam
Er is wetgeving die zegt dat je op dezelfde manier moet kunnen opzeggen, als je een abonnement of dienst bent aangegaan: de Wet Van Dam. Maar die wet zegt niets over de manier waarop bedrijven consumenten moeten informeren. 'Als je drie hoog achter de online opzegmogelijkheid hebt verstopt, dan is dat heel vervelend, maar wettelijk gezien voldoet zo'n bedrijf dan.'
Opzeggen per e-mail
Zodra niet duidelijk is hoe je kunt opzeggen, kun je het best een e-mailadres sturen. 'Een e-mailadres is altijd wel te vinden. Maak daarin duidelijk dat je wilt opzeggen, dan kom je er ook.'

Tech Update
Alles wat je moet weten op het gebied van tech.