ProRail vernieuwt hard- en software voor meer treinen
ProRail werkt aan nieuwe hard- en software om ervoor te zorgen dat er per dag meer treinen op het spoor passen. Nu rijden er maximaal zeven duizend treinen per dag en dat moet naar negen duizend om de verwachte groei aan treinreizigers op te kunnen vangen.
Door computers te vervangen voor nieuwe apparatuur die krachtiger is en nieuwe software te ontwikkelen hoopt de spoorbeheerder het spoornet nog beter te kunnen benutten. 'Als je kijkt naar de groei die nog komt dan moet je oplossingen bedenken om het op te kunnen vangen', zegt Andy Wiemer van ProRail. 'Een oplossing is nieuwe hardware. Daarbij ontwikkelen we samen met NS nieuwe software waarbij we niet in seconden maar in milliseconden plannen.'
Upgrade van het beveiligingssysteem
Cruciaal voor de plannen is de upgrade naar een nieuw beveiligingssysteem. 'Het huidige systeem is alweer vijftig jaar oud. Nu zie je seinen langs het spoor staan met een behoorlijke afstand ertussen. De machinist rijdt daarbij nu op zicht. Met het nieuwe systeem wordt dat als het ware ingebouwd in de trein.' Wiemer stelt dat het een van de belangrijkste projecten is om ervoor te zorgen dat er meer treinen op het spoor kunnen gaan rijden.
Ook in de Tech Update:
- Gerucht: 'Nieuwe goedkope iPhone wordt op 31 maart gepresenteerd'

Tech Update
Alles wat je moet weten op het gebied van tech.