Aanbod Amazon.nl valt kort na opstart tegen
Speel de aflevering afOf luister via BNR app Spotify Apple Podcasts
Over de aflevering
Amazon biedt kort na de lancering van zijn vernieuwde Nederlandse webshop een opvallend beperkt assortiment aan. Dat blijkt uit een analyse van Omnia Retail op verzoek van BNR. Zelfs in de Duitse webshop van het bedrijf is het aanbod een derde groter.
Volgens Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit, kiest Amazon er waarschijnlijk bewust voor om het rustig aan doet met de opstart in Nederland. 'Voor hen is Nederland een klein stukje in de regio Europa dat ze moeten veroveren.' Volgens Koelemeijer heeft Nederland überhaupt nooit de grootste prioriteit gehad bij de Amerikaanse gigant. 'Het heeft ook met perspectief te maken. Voor ons is het heel wat, voor hun maar een klein stukje Europa', benadrukt Koelemeijer.
'Belangrijke producten ontbreken'
'Een groot aantal belangrijke producten ontbreekt', zegt Sander Roose, oprichter en CEO van Omnia Retail. Ze vergeleken het aanbod van tienduizend populaire elektronicaproducten met Bol.com en de Duitse webshop van Amazon. Slechts 65 procent van de producten die Amazon in Duitsland verkoopt is ook bij ons verkrijgbaar. In vergelijking met Bol.com gaat het om zelfs om maar de helft.
Ook in de Tech Update:
- 'Nederlanders hebben voor 2,5 miljard euro aan slimme apparaten in huis'
- Verenigd Koninkrijk komt per 1 april met digitaks voor grote techbedrijven