ACM stelt paal en perk aan nepreviews en -likes

Tech Update25 jun 20208 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Edwin van Houten, directeur consumenten voor de ACM, zegt dat het aantal likes en reviews van invloed kan zijn op de ranking. 'Dus je producten komen eerder in de zoekmachine naar voren. Of je bedrijf is eerder zichtbaar. Het is voor een consument heel moeilijk om te zien als dit gemanipuleerde informatie is. Dat is een nadeel voor het bedrijf die het niet doet. En je doet je producten of diensten beter voor dan ze zijn.'

Eerst in gesprek, anders een boete

De ACM gaat opzoek naar zowel de partijen die nepreviews en -likes aanbieden, als die ze gebruiken. Dan worden ze aangesproken. Werken partijen niet mee, dan kan in het uiterste geval een forse boete volgen. 'Die kunnen oplopen tot negenhonderdduizend euro per overtreding.'

Ook in de Tech Update:

- Facebook-topman geeft toe dat het bedrijf een 'vertrouwensprobleem' heeft

(BNR)

Mede mogelijk gemaakt door