Fraudehelpdesk strijdt met AFM en Facebook tegen valse bitcoin-advertenties

Tech Update20 jul '20 10:3210 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

De deelname van Facebook is opvallend, omdat het bedrijf zelf lange tijd dit soort advertenties toonde. 'Zij doen er best heel veel aan om het te voorkomen', zegt directeur Marloes Kolthof van de Fraudehelpdesk. 'Ze proberen met allerlei algoritmes dit van Facebook af te krijgen, maar dat schijnt best wel lastig te zijn. Als we samen kunnen optrekken vind ik dat alleen maar mooi.'

Hoge schadebedragen

De campagne ‘Online fraude kent vele gezichten’ moet ervoor zorgen dat mensen er niet meer intrappen. Er zijn mensen die voor 17 duizend euro per geval zijn opgelicht. 'Het aantal meldingen stijgt niet, maar het aantal melders dat daadwerkelijk slachtoffer wordt is wel groot. Het gaat dan ook om hoge schadebedragen.'

Ook in de Tech Update:

- Britse taxichauffeurs spannen in Nederland zaak aan tegen Uber

- 'TikTok heeft gesprekken over Brits hoofdkantoor opgeschort'

- Tweet met campagnevideo Trump offline na klacht Linkin Park