UvA-onderzoek: 'Deepfakes kunnen mening over politici beïnvloeden'
Deepfakes, gemanipuleerde video's, kunnen van invloed zijn op de mening van kiezers over politici. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Hoe specifieker je die deepfake op een bepaalde specifieke doelgroep richt, hoe groter het effect kan zijn.
Onderzoeker Tom Dobber legt uit dat het in de zelf gemaakte deepfake met voormalig CDA-leider Sybrand Buma ging om een grapje die bij christenen mogelijk in het verkeerde keelgat zou kunnen schieten. 'Het was niet heel schokkend'. Volgens Dobber was het verwachtte effect vrij gemakkelijk te behalen.
Amper twijfel
Opvallend is dat slechts een heel kleine groep überhaupt twijfelde aan de echtheid van de gemanipuleerde video. 'De deepfakes was niet eens perfect, maar bijna niemand zag het. Technologie schrijdt echt voort. Je kunt nu al zoveel mooiere deepfakes maken. Dat kan in de toekomst een groot probleem worden', zegt Dobber.
Ook in de Tech Update:
- Gamestreamers hebben het aan de stok met de Burger King
- Chinese metro's uitgerust met transparante OLED-schermen met reisinformatie

Tech Update
Alles wat je moet weten op het gebied van tech.