Opinie | Dikke min voor consumentenbestedingen

Kees de Kort23 mrt 20218 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

De min heeft volgens De Kort met name betrekking op de duurzame consumptiegoederen als tv, elektronica, kleding en schoenen. Toen de crisis begon, mocht veel niet, maar konden we wel geld uitgeven. Het tweede, derde en vierde kwartaal van 2020 zijn de uitgaven aan die durables dan ook enorm gestegen.

Maar dat heeft een grens. 'Op zeker moment heb je al een tv, een pc en van alles nog wat. Er is veel consumptie naar voren gehaald en dat heeft de afgelopen maanden de cijfers positief beïnvloed. Maar nu hebben we het allemaal en wordt het niet meer gekocht. Dan kun je met een gerust hart voorspellen dat februari en maart niet veel beter worden. En dat het eerste kwartaal ook een minnetje gaat worden.'

Op het moment dat de economie weer opengaat, kan er zeker meer geconsumeerd worden en dan met name aan de dienstenkant. Maar de grote vraag is: wanneer gaat die economie dan weer open? Overigens kan De Kort zich levendig voorstellen dat niet iedereen een consumptieve inhaalslag gaat maken. Met name freelancers en zzp'ers hebben de schrik goed in de benen en zullen de hand mogelijk op de knip houden. Laat onverlet dat er zeker een reservoir aan uitgestelde consumptie is en dat het herstel er echt wel gaat komen.

Het openzetten van de economie wordt echter steeds meer naar achteren geschoven waardoor steeds meer bedrijven het moeilijker en moeilijker krijgen.

Over Kees de Kort

Econoom Kees de Kort geeft elke dag net na 12:00 uur zijn (eigen) kijk op de financieel-economische wereld. Luister live in BNR Zakendoen of wanneer je wilt via bnr.nl/keesdekort, Apple Podcast en Spotify.