Macro met Piet Rietman | We moeten meer aan factchecken doen

Kees de Kort11 aug '22 12:387 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

De Nederlandse consument wordt om de oren geslagen met prijsverhogingen aan de pomp, de boodschappen en de energieprijzen. Maar nieuw licht op de situatie schijnen doet econoom Piet Rietman, verbonden aan ABN AMRO, liever niet.

'Wat me de afgelopen dagen opvalt is dat er heel vaak nieuw licht op de situatie wordt geschenen en dat een hoop informatie die naar buiten komt vaak ook niet klopt', zo stelt hij. 'We zitten natuurlijk wel in de komkommertijd van 2022, waarmee ik het nieuws niet kleiner wil maken dan dat het daadwerkelijk is. Inflatie is natuurlijk een heel groot probleem voor heel veel huishoudens. Maar het is ook wel zo dat media er allemaal bovenop springen als er nieuws is over prijsstijgingen, en dat er soms nieuws wordt overgenomen dat soms niet helemaal klopt.'

Rietman noemt de zogenaamde prijsstijging van boodschappen als voorbeeld. 'Ik zag dat boodschappen 18 procent duurder zouden zijn geworden. Maar het CBS houdt die prijzen juist nauwkeurig bij aan de hand van een mandje boodschappen. Zij kijken hoeveel een bepaalde samenstelling boodschappen door de tijd heen duurder wordt. Aan de hand daarvan kijken ze hoeveel inflatie op boodschappen er is, en je komt daarmee écht niet op 18 procent. Op die manier zie ik de laatste dagen wel vaker iets in het nieuws waarvan ik denk dat het tof zou zijn als we in Nederland meer aan factchecken zouden doen als het om inflatie gaat.'