Reclame

Marianne Zwagerman5 sep 20173 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Volgens de Persgroep bereikt zijn nieuwe dochter twee miljoen Nederlanders per maand die samen vijfentwintig miljoen gedigitaliseerde reclamefolders kijken. De folder van de Lidl is het populairst, gevolgd die van Albert Heijn en de Blokker. Blokker, dat is toch die winkel waar nooit meer iemand komt en waar CEO’s korter meegaan dan de schoonmaakdoekjes die ze er verkopen! Maar de oranje folder blijkt onverminderd populair.

De app van Reclamefolder.nl is volgens de Persgroep al 2,8 miljoen keer gedownload. Toen RTL in 2015 aandeelhouder werd in het bedrijf was dat nog 1,6 miljoen keer. Maar goed, RTL stapt er nu weer uit. Dat bedrijf heeft, net als alle tv-stations andere zorgen als het gaat om de toekomst van reclame. Vorige week moest RTL Nederland een winstdaling van 33% melden omdat de afname van de advertentie-inkomsten op tv harder gaat dan elders in Europa.

Een deel van de oplossing is digitaal. De STER begon vorige week met het verkopen van real-time prerolls in de connected tv-omgeving van de publieke omroep. Ja sorry, dat is het lingo van advertentieverkopers. Nu tv meer en meer iets is wat je kijkt via internet – connected dus – gaat de reclame ook meer lijken op die op internet. Niet meer schieten met hagel waarbij iedereen dezelfde commercials ziet, maar meer op maat.

De media-industrie volgt met argusogen de stappen die Amazon op dat vlak zet. Amazon timmert in Nederland niet hard aan de weg met zijn Netflix-tegenhanger Prime, maar in Amerika is het een serieuze speler die rechten kocht voor het live uitzenden van sportwedstrijden. Spannend om te volgen of het deze e-commerce techreus lukt om de enorme kennis van gebruikersdata die in het bedrijf aanwezig is te koppelen aan relevante reclame op het videoplatform. Nog spannender is of het de Nederlandse media-industrie lukt om te volgen. In Nederland gaat nu nog een kleine miljard euro om in tv-reclame. Geld dat je liever niet ook nog ziet verdwijnen naar een paar grote Amerikaanse techbedrijven. De omzet van RTL en de Persgroep verdwijnt ook naar het buitenland, maar die bedrijven investeren in elk geval nog in Nederlandse content. Maar goed, reclamefolders zijn voor twee miljoen mensen blijkbaar ook waardevolle content.

Je verzint het niet.