Bloedbad

Marianne Zwagerman16 jan 20183 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

BNR Marianne Zwagerman
BNR Marianne Zwagerman

Zoveel tijd dat ze nauwelijks nog aan andere bezigheden toekomen, zelfs ons seksleven lijdt eronder. Maar juist de mensen die het product maken praten zichzelf graag de put in. Ik hoorde het Wilfred Genee en Ruud Hendriks vrijdag weer een kwartier lang doen op deze zender. Als Ruud de eigenaar was van BNR zou hij de zender direct verkopen, zei hij tegen Wilfred. De positie van radio en tv wordt gemarginaliseerd, is zijn stelling.

Er zullen dit jaar veel ontslagen vallen bij RTL, SBS, de NPO en in de slipstream daarvan bij toeleveringsbedrijven zoals producenten en leveranciers van camera’s en straalwagens. Het wordt kortom een bloedbad in de Nederlandse mediawereld. Tegelijkertijd heeft Netflix in Amsterdam op dit moment 51 vacatures, waaronder een directeur die in Noord-Europa tv-producties moet laten maken en programmeren. Zeg maar wat de man van Wendy van Dijk bij RTL doet. Radio en tv worden gemarginaliseerd, video en audio worden dat niet. Integendeel, de spelers zullen alleen veranderen.

Dat is niet per se erg. Als er maar voldoende hoogwaardige lokale content geproduceerd blijft worden, iets waar RTL en SBS ook maar ten dele aan bijdroegen. Netflix is typisch een bedrijf dat altijd voor de ‘content is king’-strategie is blijven gaan. Inmiddels explodeert de groei van het aantal abonnees. Het advies van Ruud Hendriks aan de omroepen om met de kabelaars te gaan praten klinkt dan ook een beetje muffig, in deze tijden van cable cutting waar steeds meer mensen video via internet consumeren.

Ik geloof meer in de strategie die VPRO-directeur Lennart van der Meulen ontvouwde in zijn nieuwjaarsspeech. 'Middle of the road-media zijn ten dode opgeschreven, maar kwaliteit wordt actief gezocht', zegt van der Meulen. De 1,4 miljoen kijkers die Ruben Terlou zondagavond trok met zijn nieuwe serie over China bewijzen zijn gelijk. Van der Meulen kondigde een oorlog tegen de NPO aan. Hij gaat voortaan zelf op zoek naar publiek voor de VPRO-programma’s, buiten de NPO om. Prima stap, je zou alleen willen dat andere partijen dat ook met belastinggeld mogen doen. Een level playing field in het bloedbad, dat is wel zo eerlijk.