Ollongren bump

Marianne Zwagerman13 feb '18 06:263 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

BNR Marianne Zwagerman
BNR Marianne Zwagerman (BNR Marianne Zwagerman)

Naadloos passend in het vijandsbeeld over Rusland dat ons door de EU, geholpen door de Nederlandse regering, door de strot wordt geduwd. Rutte haastte zich dan ook te verklaren dat Zijlstra het verhaal weliswaar verzonnen had, maar dat 'de inhoud staat'. Nou Mark, wij van de media proberen nog wel een beetje vast te houden aan het principe dat één bron geen bron is. En jouw bron loog ook nog. Maar goed, nepnieuwsfabrieken hebben vast een ander redactiestatuut.

De chef van de nepnieuwspartij, Pechtold, ging erop en erover. De man die voorop gaat in de morele polonaise van verontwaardiging als hij maar een flardje vermoeden heeft van xenofobie bij een concurrerende politicus, deinst er niet voor terug het hele volk van het grootste land op aarde neer te zetten als leugenaars.

Het ergste is dat Marcel Gelauff, de hoofdredacteur van de NOS, zich vorige week samen met de hoofdredacteuren van het AD en NU.nl bij nepnieuwsminister Ollongren liet ontbieden. Ze gingen praten over de bestrijding van nepnieuws, namens het Genootschap van Hoofdredacteuren. Wanneer trekt dit Genootschap eens een dikke vette streep? Een waakhond van de democratie laat zich niet voor het karretje van een minister spannen. Gewoon niet! Dankzij Volkskrant-verslaggever Nathalie Righton werd leugenaar Zijlstra ontmaskerd. Laat dit in hemelsnaam het begin zijn van de ontmanteling van de Haagse nepnieuwsfabriek. Misschien brengt dat ook nog iets goeds.

In Amerika is er de Trump Bump. Dankzij Trump beleefde de New York Times een topjaar met honderdduizenden nieuwe betalende abonnees. In Nederland zie ik een beginnende Ollongren Bump. De woede van mensen die zich niet meer willen laten voorliegen door politici, lijkt ertoe te leiden dat ze steeds vaker bereid zijn geld te storten bij mediabedrijven die daar tegenin gaan. Er zijn gecrowdfunde podcasts, webtalkshows die kijkers kunnen adopteren en GeenStijl introduceerde een betaald abonnement om niet meer afhankelijk te zijn van adverteerders die steeds vaker onder druk worden gezet door politici om hun advertenties terug te trekken. Wie eerlijk nieuws wil, moet betalen voor journalistiek. Zo simpel is het.